Socialförvaltningen prövar nya vägar
Varje år har socialförvaltningen i Helsingborg kontakt med drygt 7 500 helsingborgare och under det senaste året har de märkt ett ökat tryck på mottagningen. För att bli effektivare har de valt att satsa på digitalisering för att frigöra resurser och skapa möjligheter för en förbättrad service.
Socialförvaltningen i Helsingborg är bland de första i landet som kommer att erbjuda besökstider via digitala videokanaler som exempelvis Skype. Maria Rosendahl är samordnare för skola och socialtjänst och hon märker att anmälningsbenägenheten ökar.
– Vi möter folk där de är och det är inte alla som har möjlighet att ta sig hit fysiskt till mottagningen. Det kan vara att man vistas i en annan del av landet och att vi behöver ha en snabb kontakt med vederbörande. Jag tror att det kommer att underlätta arbetet. Att samtal som tidigare har förts per telefon nu innebär att vi kan se varandra ger också ytterligare information och ett större värde, säger Maria Rosendahl.
Här kan du se en film om de nya arbetsmetoderna på socialförvaltningen.
Digitalisering i fokus
Den här digitaliseringsprocessen som många offentliga förvaltningar arbetar med är också i fokus på eFörvaltningsdagarna, som arrangeras av Hexanova Events. Programmet har precis lanserats och årets tema är Digital transformation. Här kommer många av dessa digitaliseringsprocesser diskuteras och vilka utmaningar som offentlig förvaltning och samhället står inför, precis som Helsingborgs socialförvaltning nu möter.
Läs gärna programmet här.