Priserna på solpaneler sjunker igen

Under 2022 var elpriserna de högsta någonsin, sedan den nordiska elbörsen Nordpool öppnade 1996. Men nu kommer positiva nyheter för fastighetsägare som överväger att investera i solpaneler och batteri: priserna sjunker.

Enligt Otovo, en marknadsplats för installationer av solceller och batterier för bostäder, visar en rapport omfattande det första kvartalet 2023, att kostnaderna för både paneler och installationer sjunker och kan nå de lägsta nivåerna på flera år – något som välkomnas efter en långvarig energikris. 

Vida Wachtmeister, Sverigechef för Otovo, uppger att man noggrant har följt trenderna inom solenergibranschen i många år och att man i vår äntligen kan se den mest prisvärda solenergin för bostäder på länge.

– Detta är goda nyheter för branschen och för de människor som vill bidra till en hållbar framtid, uppger hon i ett pressmeddelande.

Positiv trend bröts 2022 

Sett i ett längre perspektiv har det blivit allt billigare med solcellsmoduler. De senaste 20 åren har priserna på solcellsmoduler fallit med hela 90 procent och mellan 2015 och 2020 sjönk priserna med 45 procent. Den positiva och långsiktiga trenden bröts dock 2022, efter att energipriserna steg kraftigt hösten 2021 till följd av en hög efterfrågan.

I januari 2022 var trycket på solcellsinstallationsbranschen extremt högt och även priserna på arbetskraft i branschen sköt i höjden. Men nu vänder det alltså.

Under det första kvartalet 2023 ökade Otovo antalet installationer med 94 procent. Marknadsexperter förutspår en tillväxt för solenergimarknaden för bostäder i Europa och att man 2030 installerar 2,7 miljoner system. 

EU-parlamentet röstar 

Samtidigt pågår en politisk diskussion i Europa och Sverige om solceller. Nästa vecka (v 19 år 2023) röstar Europaparlamentet om att uppdatera EU:s marknadsföringslagstiftning som förbjuder ogrundade miljöpåståenden, något som också kallas greenwashing.

Europaparlamentarikern Arba Kokalari (M) menar att det är bra att ogrundade miljöpåståenden förbjuds och att vi får en mer rättvis konkurrens i EU för företag som gör klimatnytta.

Arba Kokalari.

– Företag som gör klimatpåståenden ska behöva styrka dem med fakta, som konsument ska man kunna lita på att de produkter som utger sig för att vara gröna också är det, anser hon, och tillägger:

– Däremot kommer vi aldrig klara den gröna omställningen om företag inte längre får berätta om sitt hållbarhetsarbete genom miljömärkningar, eller genom förbud att göra reklam för solpaneler.

Gröna vill se reklamförbud

Detta sistnämnda förklarar hon med anledning av att den grupp i Europaparlamentet där Miljöpartiet ingår, De gröna, har försökt driva igenom ett reklamförbud för produkter tillverkade av fossila bränslen. Det skulle till exempel betyda att ingen inom EU skulle få göra reklam för solpaneler eftersom det krävs fossila bränslen för att tillverka solpaneler, befarar Arba Kokalari.

Europaparlamentarikern berörde nyligen detta i ett debattinlägg i Sydsvenskan (5 maj 2023).

– Det kan låta bra att förbjuda reklam för produkter som tillverkas eller drivs av fossila bränslen, men i verkligheten är det ingenting annat än grön populism, hävdar Arba Kokalari.