Stolt vinnare av Handslaget
Kjell Lindström, Nacka Kommun, är vinnaren av Handslaget 2017. Han tog emot utmärkelsen vid kvällens bankett under onsdagskvällen på Kistamässan.
Det var en omtumlad och glad Kjell Lindström som fick ta emot priset av 2016 års vinnare av Handslaget, Joachim Wersén, Swedavia Inköp.
– Det känns jättefint, inte minst för att det handlar om våra äldre, sa Kjell Lindström direkt efter att ha fått priset på scenen inför 350 dinerande deltagare.
Han uppgav också att det var en hel del jobb med att få ihop flera leverantörer så att de kunde leverera en gemensam tjänst.
Årets bästa upphandling utses genom Handslaget, en utmärkelse med stort genomslag över hela landet. Bakom utmärkelsen står tidningen OFFENTLIGA AFFÄRER.
Motiveringen lyder:
För en väl genomförd upphandling av IT inom välfärden. Efter en omfattande marknadsdialog där Nacka kommun lyckades skapa leverantörssamarbeten till en marknad som inte tidigare fanns, genomfördes en funktionsupphandling som både kund, leverantör och marknaden tycker fungerat bra.
Här nedan återges de frågor och svar som de personer som nominerat någon till Handslaget får svara på.
Kan du berätta lite kort om vad upphandlingen handlade om?
– En IT upphandling inom välfärden där vi har upphandlat detta som en funktion. Genom den dialog vi haft har vi lyckats skapa en marknad som inte fanns. Det fanns olika delar och tjänster och nu har vi fått det till en och samma istället för olika. Detta genom workshops, dialoger m.m. för att samla ihop information.
Vad är det som utmärker den här upphandlingen?
– Mängden dialog innan vi gick upp och upphandlade.
Vilka goda resultat har åstadkommits?
– Vi kan nu ställa andra krav på en leverantör för att leverera helheten istället för att vi som kommun sitter med olika delar. Vi håller på med implementeringen nu, förhoppningen är att kunna utveckla tjänsterna som levereras till kommunens medborgare. Exempelvis kan övervakningen i hemmet utgöras av ett armband som anger positionen.
– Syftet är att de ska äldre ska kunna bo kvar längre hemma, all forskning visar på att de mår bättre av att bo kvar hemma längre. De ska kunna gå ut utanför hemmet och fortfarande känna sig trygga. Ett teknikstöd i hemmet för de äldre.
Vad har varit den största utmaningen och hur har det lösts?
– En stor utmaning har varit att leverantören inte är van att leverera på detta sätt i och med att detta är välfärdsteknik inom äldreomsorgen. Att få dem att utveckla och ta sitt ansvar samtidigt som vi själva måste lära oss att arbeta på detta sätt. Detta löser vi främst genom dialog när man upptäckt saker på vägen som måste lösas. Vi förväntar oss endast en leverans.
Vad är det som gör att just den här upphandlingen är årets bästa upphandling, tycker du?
– Detta är ett bra exempel på hur man, genom att föra dialog, lyckats få flera olika aktörer att leverera en funktion till oss. Så fungerade inte marknaden tidigare.