Konsumentrådgivning lämpar sig på Facebook
Helsingborg stads konsumentrådgivare finns nu på Facebook. Syftet är att hitta nya sätt att kommunicera med medborgare som behöver tips och hjälp i konsumentfrågor.
Konsumentrådgivningen i Helsingborg har sedan länge publicerat information, tips och råd på helsingborg.se.
– Nu vill vi vidga vår digitala kommunikation. Det är viktigt att finnas där människorna finns och Facebook är idag en offentlig plats där en mängd olika människor vistas. Precis som vanligt kan man mejla, ringa och skriva till konsumentrådgivningen. Genom att finnas på Facebook hoppas vi nå en ny målgrupp, som kanske inte skulle få för sig att mejla eller ringa oss, säger Anna Jähnke (M), ordförande vid miljönämnden i Helsingborgs stad.
På Facebooksidan kommer det även finnas en mängd tips och råd – bland annat med fokus på hållbar konsumtion, samt en del kortare filmklipp.
– Vi vill erbjuda något mer än den vanliga hemsidan. Vi vill att människor ska tycka att det ger något att gilla oss. Vi kommer därför vara frikostiga med länkar till andra sidor som på ett bra sätt tar upp konsumentfrågor. Det är också väldigt viktigt för oss att snabbt svara på eventuella frågor. Givetvis kan inte allt lösas på Facebook, men man är garanterad ett svar så snabbt som möjligt, säger Catharina Elofsson, konsumentrådgivare.
Källa: Helsingborgs stad