Upphandling av PR-kampanj granskas
Nyköping vill få fler att flytta till kommunen och har sedan 2009 genomfört en framgångsrik PR-kampanj i detta syfte, bl.a. med reklamskyltar i Stockholms tunnelbana och vägskyltar utmed E4:an.
Nyköpings befolkning ökade med 543 personer under 2017 då nästan 3000 personer flyttade till kommunen. År 2016 ökade befolkningen med 662 personer och 2015 med hela 754 personer, vilket var rekord sedan kommunen ombildades 1992. Nyköping har satt som mål att öka netto med 700 personer om året.
Men upphandlingen av kampanjen, som döpts till Bo i Nyköping, lämnar en del i övrigt att önska, menar lokaltidningen SN (Södermanlands Nyheter).
Nyköpings kommun helt har låtit bli att upphandla delar av den och uppdragen har gått direkt till PR-byrån Nordic brand reality, ett bolag som fakturerat Nyköpings kommun drygt 27 miljoner kronor sedan 2010. Det rapporterar tidningen 2018-03-14 samt i flera tidigare artiklar.
Vägskyltar utanför avtal
Enligt SN har Kommunen bl.a. har använt sig av PR-byrån för att köpa in vägskyltar, något som inte ingår i det ursprungliga ramavtalet som ska täcka in reklamtjänster för cirka en miljon kronor per år. Redan 2009 beställdes ljusskyltarna som står vid E4:an. Uppdraget att anskaffa och montera skyltar gick också till Nordic brand reality och kostade kommunen drygt 1,4 miljoner kronor.
SN slår fast att det finns två problem med beställningen. Dels är den ett brott mot ramavtalet genom att inköpet inte gäller marknadsföringstjänster utan köp av skyltar. Dels ligger summan långt över den då gällande beloppsgränsen för när en ny upphandling behöver göras.