Ny tjänst mot digitala brott
Phishing, vishing, smishing, whaling och smurfing. De digitala brotten och internetbedrägerierna uppträder i skilda former och är ständigt ett växande problem.
Hittills har det varit svårt att hitta information om vad de innebär och hur man går tillväga om man har blivit utsatt. Nu tar SSF Stöldskyddsföreningen ett helhetsgrepp kring frågan och lanserar säkerhetskollen.se – en samlingsplats för digital säkerhet. Tjänsten är helt kostnadsfri och stöds av bland annat Polisen och MSB.
Säkerhetskollen.se är en unik, heltäckande tjänst för hjälp och rådgivning kopplat till digitala brott. På säkerhetskollen.se kan man bland annat ta reda på om man är utsatt för ett phishing-försök och både tipsa och bli varnad om pågående bedrägerier. Man kan även få personlig hjälp och vägledning om man har, eller misstänker att man har, blivit utsatt för ett brott. Tjänsten samlar också information för den som vill att lära sig mer i förebyggande syfte och man kan också testa hur säker man faktiskt är.
– Svenskar har generellt varit rätt dåliga på säkerhet online, många vet faktiskt inte om de är säkra på nätet eller i vilken ände de ska börja om de utsätts för ett brott. På säkerhetskollen.se får de svar på allt det här, säger Thomas Brühl, VD på SSF Stöldskyddsföreningen.
Första tjänsten i sitt slag
Kriminalkommissarie Jan Olsson, Polisens bedrägeriexpert:
– Säkerhetskollen.se är den första tjänsten i sitt slag och samlar både verktyg, tips och råd kring digital säkerhet. Han menar att dessa har en viktig funktion ur ett brottsförebyggande perspektiv. Jan Olsson fortsätter:
– Digitaliseringen har en baksida – och det är de digitala brott som vi ser öka varje dag. Med det kommer ett stort informationsbehov – människor behöver veta hur de ska skydda sig och hur de går tillväga om de blir utsatta. På samma sätt är det viktigt att man bidrar till att varna andra, och att det finns en gemensam plattform för företag och myndigheter att nå ut med samstämmiga budskap. Detta gör säkerhetskollen.se till ett verktyg med mycket stort värde för polisen, säger kriminalkommissarie Jan Olsson, Polisens bedrägeriexpert.
Även inrikesminister Mikael Damberg lyfter fram detta som ett avgörande initiativ för att öka kunskapen och motverka brott online.
– Digitala brott är ett växande problem för samhället. Vi behöver alla bli bättre på att förebygga digital brottslighet och få hjälp med hur man bör agera om man blir utsatt. Den här typen av brottslighet kostar samhället dyrt, både i mänskligt lidande och i faktiska pengar. Säkerhetskollen är därför ett viktigt initiativ, säger Mikael Damberg.
Säkerhetskollen.se är en del av SSF:s kostnadsfria och oberoende rådgivning och riktar sig till alla som använder internet.
Digital brottslighet i siffror:
● Förra året anmäldes 245 000 digitala brott (Källa: BRÅ)
● Nästan tre miljoner personer i Sverige blev under 2019 utsatta för phishing (Källa: SCB)
● Över 1,2 miljoner personer blev utsatta för pharming (Källa: SCB)
● Över 3,1 miljarder spoofingmail skickas varje dag i världen (Källa: Forbes)
Om du kommer ihåg de här tre sakerna minskar du kraftigt risken för digitala brott:
• Klicka aldrig på länkar du är osäker på
• Ha starka och unika lösenord eller lösenordsfraser
• Lås ditt bankkort för online-köp så du bara öppnar upp det när du ska handla
Om du blivit utsatt ett digitalt brott:
Exakt vad du behöver göra kan variera beroende på typ av brott, men dessa tre riktlinjer är en bra grund.
Polisanmäl alltid
● Vid kortbedrägerier ska man kontakta sin bank och spärra sitt bankkort
● Vid identitetsbedrägerier ska man kontakta långivare och handel samt börja med att bestrida fakturor som kan ha kommit upp
Termer och begrepp hittar du här