Däcken spelar en viktig roll
Man pratar inte direkt om miljödäck idag och det finns heller ingen definition av vad som krävs av ett miljödäck. Det säger Pontus Grönvall från Däckbranschens Informationsråd, men det innebär inte att det saknas miljöaspekter kring valet av däck.
Tillverkarna pratar om energieffektiva däck vilket handlar om rullmotståndet – särskilt lågt rullmotstånd kan minska bränsleförbrukningen och därmed klimatpåverkan med uppemot fem procent.
– Om man vill ha ett miljöanpassat däck ska man välja ett däck med lågt rullmotstånd. Men ännu viktigare är att hålla koll på lufttrycket. Det slarvas det med vilket inte bara sliter på miljön, utan även däcket slits ut i förtid, säger Pontus Grönvall.
Att ha för lågt däcktryck är trafikfarligt eftersom väggreppet försämras. Det är också dåligt för miljön eftersom rullmotståndet och därmed förbrukningen av bränsle ökar. Ändå har flera stickprovsundersökningar visat att drygt en tredjedel av testade personbilar har kört med så lågt tryck i ett eller flera däck att det är direkt trafikfarligt.
– Det är med lufttrycket som med oljan, det får absolut inte gå under det röda strecket. Bättre då att ligga något i överkant men allra bäst är att ofta kontrollera trycket och hålla det på rätt nivå, säger Pontus Grönvall.
Att tillverka ett bra däck är en mycket komplex process och kräver en bra kompromiss mellan olika egenskaper. Industrin lägger ner miljarder kronor i produktutvecklingen av däck. Pontus Grönvall upplever att utvecklingen går åt rätt håll.
– Det är stor skillnad på olika däck och man får verkligen det man betalar för, det vill säga ska man ha ett däck med bra prestanda måste man betala mer, säger han.