Dyr spårvägsupphandling i Stockholm
Storstockholms Lokaltrafik, SL, tecknade ett oförmånligt avtal efter en direktupphandling av spårvägstrafik. Nu kräver Socialdemokraterna i Stockholm att avtalet omförhandlas.
Svenska dagbladet avslöjande i veckan att satsningen på spårväg i Stockholms innerstad har blivit en dyr historia. Spårväg City heter projektet som hittills resulterat i en ny linje mellan NK och Djurgårdsbron och som på längre sikt ska ge en utökad spårvagnstrafik i hela innerstaden.
Kostnaden för första etappen uppgick till 380 miljoner kronor, vilket var 67 procnt mer än budgeterat. Etappen invigdes i augusti 2010 och trafiken sköts av AB Stockholms spårvägar efter en direktupphandling. Hittills är driftskostnaden för SL 95 kronor per passagerare (att jämföra med 8 kronor per passagerare i tunnelbanan).
Socialdemokraterna kräver att SL omförhandlar avtalet med Stockholm Spårvägar. Avtalet löper fram till 2013.
– Alla större upphandlingar ska ske i bred konkurrens för att säkerställa att både pris och kvalitet är bästa möjliga, skriver Helene Hellmark Knutsson, oppositionslandstingsråd för Socialdemokraterna, i ett pressmeddelande.
– Nu måste SL:s styrelseordförande ta initiativ och kräva en omförhandling av avtalet för att komma ner till en rimligare prisnivå alternativt avsluta avtalet med Stockholms spårvägar i förtid. Detta är nödvändigt för att stoppa det slöseri av skattebetalarnas pengar som nu pågår, säger Helene Hellmark Knutsson.