Nytt energikrav på däck
Miljöstyrningsrådet har tagit fram ett nytt miljökrav för däck. De gamla kraven har setts över och förändringen gäller framförallt krav på lågt rullmotstånd.
Däck svarar för 20 procent av fordonens bränsleförbrukning och de mest energieffektiva däcken beräknas minska förbrukningen med upp till 10 procent. Den 1 november 2012 infördes ny energiklassning på däck till personbil, lastbil och buss. På EU-nivå förväntas energimärkningen på sikt kunna spara 5 procent av den totala användningen av bränsle till transporter. Lägre bränsleförbrukning bidrar till minskade koldioxidutsläpp.
Kravet som är kopplat till den nya energimärkningen för däck kan ställas på tre olika nivåer beroende på ambitionsnivå.
I arbetet med att utforma de nya miljökraven har följande organisationer medverkat: Nokian, DFTF, Michelin, Goodyear, Bridgestone, SKL Kommentus, Energimyndigheten, Gröna bilister, Trafikverket, STRO, DRF, SIS miljömärkning.
Källa: Miljöstyrningsrådet