Miljöbästa Bilar 2013

Årets kraftmätning mellan miljöbilarna var rekordjämn och för första gången utsågs två vinnare. Gasdrivna Volkswagen Passat TSI Ecofuel och laddhybriden Volvo V60 Plug-in hamnade på delad förstaplats i kampen Miljöbästa Bil 2013. Totalt var 42 bilar nominerade.

Sedan 1994 har Gröna Bilister årligen utsett Miljöbästa Bilar, de senaste åren i samarbete med fyra jurygrupper. I år är fokus mer än någonsin på att bistå offentlig sektor i sitt bilval.

I år är utgångspunkten för Miljöbästa Bil den nya miljöbilsdefinition som enligt regeringens förslag ska börja gälla 1 januari 2013. Därtill krävs att bilarna ska ha fått högsta säkerhetsbetyg hos Euro NCAP.

– Det var hög tid att miljöbilsdefinitionen skärptes och vi vet att många behöver vägledning bland de bilar som klarar de nya kraven. Totalt finns det drygt trettio bilmodeller att välja på, så det finns ingen anledning att inte kräva miljöbilar, men man behöver komplettera med säkerhetskrav, vilket vi alltså gör i Miljöbästa Bil, förklarar Jakob Lagercrantz, Gröna Bilisters ordförande.

Fyra jurygrupper avgör
Det slutgiltiga beslutet fattas inte av Gröna Bilister själva, utan av fyra jurygrupper som får testa bilarna i Göteborg: barnfamiljerna, 65-plussarna, miljöcheferna och motorjournalisterna. Därmed blir det fyra klassvinnare samt en totalvinnare.

– Vi står för grundselektionen och ser till att jurygrupperna har all information, sen är det upp till dem att utse Miljöbästa Bil. En barnfamilj har andra krav än en pensionär, men oftast är grupperna förvånansvärt eniga om vilken bil som är Miljöbäst, säger Jakob Lagercrantz.

Gröna Bilisters ranking är internationellt sett ledande, andra gröna rankingar görs vid ett skrivbord utifrån fordonsdata, medan Årets Bil-utmärkelsen inte låter brukarna själva komma till tals.

Kriterier för Miljöbästa Bilar 2013
• Uppfyller miljöfordonsdefinitionen 2013, såsom regeringen föreslår den
• Högsta betyg (fem stjärnor) i Euro NCAP, eller 5+2 enligt gamla systemet
• Kan levereras till kund senast 1 januari 2013

Nominerade Miljöbästa Bil – hela listan
Diesel: Citroën C4, Ford Focus, Hyundai i20, Peugeot 208, Peugeot 308, Renault Megane, Volvo V40

Etanol: Audi A4 (sedan och kombi, även 4WD), Ford C-Max, Ford Focus, Renault Clio, VW Golf, VW Passat, Volvo S60/V60, S80 och V70

Gas: Fiat Punto, Mercedes E200, Opel Zafira, Subaru Legacy/Outback, VW Passat, VW Touran, VW Up, Volvo V70

Hybrid: Citroën DS5, Lexus CT 200h, Peugeot 3008 2.0 4WD och 508 RXH, Toyota Auris 1.8, Prius 1.8, Prius Plus och Yaris Hybrid

Laddhybrid: Chevrolet Volt, Opel Ampera, Toyota Prius Plug-in, Volvo V60 Plug-in

El: eCar 500 EV, Nissan Leaf, Volvo C30

För ytterligare information om bilarna, se www.gronabilister.se

Årets vinnare
Aldrig har det varit så jämnt, aldrig har det funnits så många bra miljöbilar med så många olika spännande tekniska lösningar. Därför delas titeln Miljöbästa Bil för första gången någonsin mellan två bilar, gasdrivna Volkswagen Passat TSI Ecofuel och laddhybriden Volvo V60 Plug-in, meddelar Gröna Bilister.

Volvo V60 Plug-in Hybrid är också Miljöchefsjuryns val medan Volkswagen Passat TSI Ecofuel är barnfamiljernas. De delar totalsegern före Volvo V60 Flexifuel som är motorjournalisternas val, och Volvo V40 Cross Country diesel, som är 65-plus-juryns val. Därefter följer Peugeot 508 e-Hdi RXH, Ford Focus Flexifuel och Toyota Prius Plug-in Hybrid.

Utmärkelse med framförhållning
Genom att utse Miljöbästa Bilar 2013 redan under hösten 2012 kan importörer, bilhandlare, uppköpare och enskilda konsumenter använda sig av utmärkelsen under ett helt år, vilket ytterligare stärker utmärkelsens betydelse.
– Medan media fokuserar på vinnarbilen, använder många företag och kommuner hela nomineringslistan som en inköpsguide för miljösmarta bilar, till exempel som checklista för Göteborgs Stads miljödiplomering, konstaterar Jakob Lagercrantz.

Att utmärkelsen har betydelse visar inte minst försäljningen av den trefaldige vinnaren, gasdrivna Volkswagen Passat, som rusat upp som bästsäljande miljöbil. I år utmanas den av ett helt koppel elbilar, laddhybrider, gas- och etanolbilar och diesel- och bensinbilar som är så snåla att de kvalade in i tävlingen.

Mattias Goldmann

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *