Stor potential för AI i Sverige

– Implementering av AI kan ha stor potential för Sverige.  Det sa digitaliseringsminister Erik Slottner vid Salesforce World Tour Essentials som ägde rum onsdagen den 25 april 2024.

Evenemanget lockade över 2 000 deltagare och erbjöd ett 20-tal föreläsningar och panelsamtal om AI och digital transformation. Runt 30 företag och organisationer samt 40 talare medverkade.

Morgontrafiken var intensiv denna gråmulna onsdag när folk strömmade till World Tour Essentials. Vid entrén byttes trafikens kakafoni till fågelkvitter. Och Salesforce karaktäristiska maskotar, Appy och Astro, stod på en grön matta bland granarna och välkomnade deltagarna.

I stället för öppningstal

Väl inne möttes man av en kö till huvudscenen och evenemangets inledande samtal. I stället för ett öppningstal fick publiken följa med på en medryckande musikföreställning framförd av en DJ, en saxofonist, en trummis och en musikrobot.

DJ:n styrde musikroboten att skapa två minuter av house beats. På ett ögonblick fyllde AI-genererad musik rummet. Trummisen Ina Molin och saxofonisten Lovisa Parszyk anslöt på scenen. Det blev en tillställning som förde tankarna till Ibizas festnätter.

Det visade AI:s förmåga att snabbt generera kvalitativt innehåll och betonade samtidigt människans ovärderliga roll i kreativa processer — där teknik assisterar men inte ersätter. Detta tema genomsyrade hela eventet och belystes bland annat i ett panelsamtal av Milap Patel, chef för AI Products och Strategy på Ericsson.

– Framgången med AI handlar om hur vi ger det till våra anställda och ser vilken produktivitet det skapar i deras dagliga arbete, förklarade han.

Minister övertygad

Digitaliseringsminister Erik Slottner diskuterade tillsammans med Salesforce Nordenchef Dan Bjurman AI:s potential och framtid. Slottner påpekade att Sverige fortfarande bara är i början av att implementera denna teknologi:

– Jag är övertygad om att AI kommer att spela en väldigt stor roll i framtiden och kunna användas och implementeras på områden vi idag inte alls tänker på. Genom ett samarbete mellan akademi, näringsliv och offentlig sektor kan en implementering innebära en enorm potential för Sverige framöver, sa Erik Slottner.

Bland de cirka 2 100 deltagarna fanns Magnus Jernberg, chef för utbildningsenheten på Försvarsmakten. I ett panelsamtal betonade han vikten av samverkan i den pågående digitala transformationen.

– Att använda ny teknik för att få effekt kan vara avgörande för oss. Om vi kan utbilda fler, automatisera processer och effektivisera saker så kan vi också korta ner utbildningstider, förklarade han för en publik med representanter från landets kommuner, myndigheter och företag.

Han fortsatte:

– Vi är duktiga på mycket inom Försvarsmakten. Men vi har mycket att lära av varandra och genom att nätverka här och dela erfarenheter med andra aktörer, kan vi ta till oss nya lösningar. Vi pratar om medborgare eller medarbetare, medan företag kallar de kunder. Men den gemensamma nämnaren är att vi strävar efter att använda tekniken för att erbjuda det bästa.

Humoristisk presentation

Salesforce Ed Thompson höll i en humoristisk och insiktsfull presentation som fick publiken att skratta. Thompson lyfte fram en markant förändring i hur företagsledare hanterar AI-frågor. Från att endast 10 procent av VD:arna ombeds av sina styrelser att redogöra för sina AI-strategier för ett år sedan, till att siffran nu är uppe på 82 procent.

– Det du kan lova din chef är att användningen av AI kan sänka kostnaderna med 10-20 procent. Men titta inte enbart på kostnadsbesparingar. Utnyttja alla tillgängliga mätvärden för att maximera nyttan av AI-verktygen och se till att höja kompetensen hos personalen, förklarade Thompson.

Text och bild har ställts till förfogande för publicering i OFFENTLIGA AFFÄRER av Salesforce och redigerats av oss.