Elbilen dyr för firman – klipp för föraren
I år gör de första ”riktiga” elbilarna entré på den svenska marknaden. De är billiga i drift, men hiskeligt dyra för företagen att äga. För förarna är elbilarna däremot ett klipp, visar Tjänstebilsfaktas uträkningar.
Först ut på marknaden (sportbilen Tesla undantagen) är minibilen som säljs under tre olika varumärken: Citroën C-Zero/Mitsubishi I-Miev/Peugeot Ion. Näst i tur för marknadsintroduktion är Volvo C30 Electric (enbart leasing för 15 000 kr/mån), Nissan Leaf och Renault Fluence Z.E. Därefter står en rad biltillverkare på tur.
Det finns inte så många tankställen ännu, men utbyggnaden är på gång. Men har man egna laddstolpar och rör sig över begränsade ytor i tätort (t.ex. kommuners hemtjänst), fungerar det.
Mitsubishi I-Miev blev den första elbilen som Euro Ncap testade och betyget blev fyra av fem stjärnor. Det gör att den inte kommer ifråga för regeringens supermiljöbilspremie, som kräver toppbetyg. Det klarar däremot Nissan Leaf. Å andra sidan är det inga företag som får del av den
nya miljöbilspremien på 40 000 kronor. Den är reserverad för privatpersoner.
Förutom potentiella klimat- och närmiljövinster, framhålls ofta elbilarnas låga driftskostnader på cirka 3 kronor per mil som den stora fördelen framför fossildrivna bilar.
Så långt är allt rätt. Om inte elbilen tankas med kolkraftsel, förstås.
Och inte när man ser till totalkostnaden (36 månader/7 500 mil, företagsleasing ex. halv moms, restvärde 40%):
Mitsubishi Colt
Pris: 119 900 kr
Totalkostnad: 163 600 kr
Månadskostnad inkl bränsle: 4 544 kr
Milkostnad: 22 kr
Mitsubishi I-Miev
Pris: 379 000 kr
Totalkostnad: 307 400 kr
Månadskostnad inkl bränsle: 8 539 kr
Milkostnad: 41 kr
På sista raden skiljer det cirka 4 000 kronor per månad. Det krävs med andra ord ett bensinpris på 62 kronor för att elbilen ska vara mer lönsam än elbilen. Eller ett restvärde på hela 87 %.
Anledningen är det höga inköpspriset och osäkerheten kring andrahandsvärdet. Privatmarknaden kommer knappast stå i kö för att betala 150 000 kronor för en begagnad elbil vars bensinmotsvarighet då kostar omkring 50 000 kronor.
Dessutom behövs ett nytt batteri inom ytterligare 5-7 år. I dag kostar de hundratusentals kronor och priserna kommer att sjunka, men kostnaden blir ändå avsevärd. Den förmodat lägre servicekostnaden för en elbil sänker totalkostnaden med som mest några tusenlappar för hela innehavet.
Men för föraren ser elbilskalkylen helt annorlunda ut. Mitsubishi I-Miev har ett förmånsvärde på 1 383 kronor, eller 691,50 kronor netto vid 50 % marginalskatt. Det beräknas nämligen på priset för motsvarande bensinbil (127 800 kr), inte det faktiska priset på 379 000 kronor, och föraren har dessutom 40 % reduktion på förmånsvärdet, åtminstone till och med utgången av 2013. Lägg därtill en bränslekostnad på endast cirka 3 kronor milen och en skattefri milersättning för tjänstekörning på 9,50 kronor per mil – så får föraren 6,50 kronor netto i plånboken per mil.
I-Miev blir alltså rena kassakon vid mer än 1 277 tjänstemil per år!
Mikael Lindström, Ynnor