Elever godkänns utan att kunna läsa

Allt fler elever slussas i dag upp till gymnasiet utan att kunna läsa eller skriva åldersadekvat, vilket skapar stora problem för eleverna själva och de gymnasielärare som ska undervisa dem. Det hävdar Filippa Mannerheim, gymnasielärare och skoldebattör.

Filippa Mannerheim. Foto: LinkedIn.

”Med nivåsänkningen av det nationella provet i svenska, kommer ännu fler att bli ’godkända’ utan att kunna det mest grundläggande. Det är ett ofattbart svek mot alla elever i behov av stöd vars kunskapsbrister nu maskeras med hjälp av proven”, skriver hon på debattplats i Expressen.

Hon syftar på det nationella provet i svenska som i dag består av tre delar: en muntlig del, en uppsats och en läsförståelse-del. ”Genom ändrade principer för provet kan en elev numera få noll poäng på läsförståelsen men ändå få ett E i provbetyg om hon norpar åt sig tillräckligt med poäng på de övriga två delarna”, konstaterar debattören. 

”Ofattbart svek”

Filippa Mennerheim menar även att det är ett ofattbart svek mot lärarkåren som sätts i en orwellsk rävsax: de ska ”särskilt beakta” ett nationellt prov där läsförståelse inte spelar någon roll samtidigt som de ska sätta slutbetyg efter betygskriterier där läsförståelse ska bedömas. Hon har läst en krönika om detta av Sara Bruun i tidningen Vi lärare och säger sig ha blivit chockad.

”Vad blir ett nationellt prov i svenska ens värt om elevens läsförståelse anses oviktig”, undrar Filippa Mannerheim till sist.

Läs hela artikeln, klicka här.