En ny arbetsplats efter pandemin

Dagarna när du behövde åka till kontoret för att visa att du faktiskt gör ditt jobb är historia. Det menar Eric LaFleche, Sverigechef för Siemens Healthineers och exemplifierar med ett citat: ”Arbete är något du utför, inte en plats du går till”.

– Citatet tycker jag säger mycket. Grunden i vår företagskultur är baserad på tillit. På framtidens arbetsplats ser jag att det är den anställdes och verksamhetens behov som avgör varifrån du arbetar. Det är helt flexibelt att arbeta där det passar dig bäst. Jag tror att på framtidens arbetsplats kommer individuellt arbete att skötas på distans och kontoret fungerar mer som en plats för samarbete och umgänge.

Eric LaFleche, Sverigechef Siemens Healthineers.

Serviceingenjörer
Som leverantör till sjukvården har Siemens Healthineers sett hur dess personal blivit direkt berörd, trots att man inte arbetar explicit med själva vården. Bolaget levererar tjänster och diagnostisk utrusning till vården. En del av arbetet, bland annat delar av serviceingenjörernas, måste utföras på plats på sjukhusen. Det är serviceingenjörerna som ser till att sjukvårdens utrustningar och maskiner fungerar, en samhällskritisk funktion som är viktigare än någonsin under en pandemi. Ingenjörernas möjlighet att arbeta hemifrån är begränsad.

OFFENTLIGA AFFÄRER fick tillfälle att ställa frågor till Eric LaFleche med anledning av idéerna om hur framtidens arbetsplats kan utformas.

Siemens Healthineers har gjort en förändringsresa under pandemin, enligt uppgift. Vill du berätta mer om vad detta inneburit och vad ni lärt för framtiden?

– Jag tror att pandemin och den nya arbetssituationen har öppnat ögonen för fördelarna med att arbeta hemifrån för många. Vår förändringsresa handlar om flexibilitet och tillit, att skapa en arbetskultur som är personanpassad. Det innebär att vi måste vara extra uppmärksamma på hur våra anställda mår för att snabbt kunna reagera och anpassa oss. Att personalen ser att vi utvecklas till en modern arbetsgivare som bryr sig och lyssnar tror jag skapar en ökad lojalitet hos våra anställda och gör oss mer attraktiva för framtida rekryteringar. Självklart måste vi alltid ta hänsyn till vår verksamhet och därför är en dialog mellan chef och anställd baserad på tillit så viktig.

Uppföljningar har varit en viktig del i förändringsarbetet, heter det i pressmeddelandet. Varför är det viktigt att följa upp medarbetarnas situation?

– Det är extra viktigt att följa upp i realtid hur våra anställda mår när vi inte träffas så ofta, så att vi kan agera snabbt. Ganska tidigt i pandemin erbjöd vi våra medarbetare möbler till hemmakontoret för att de skulle få en bättre och mer hälsosam arbetsplats. Något som var mycket uppskattat.

– När pandemin fortsatte fick vi feedback om saknaden av att umgås. Vi agerade med att dra i gång ett antal sociala digitala aktiviteter som stegtävling och plankutmaning. Vi har hela tiden följt myndigheternas rekommendationer, ”arbeta hemifrån om du kan”.

– Det visade sig snart att det fanns de som hade svårt att arbeta hemifrån eller inte mådde bra av det, på grund av trångboddhet, små barn, psykologiska aspekter eller annat. Utifrån detta och en dialog mellan den anställde och chefen har de som behövt det kunnat arbeta från kontoret. Givetvis med tydliga Covid-anpassade kontorsriktlinjer, avslutar Eric LaFleche .

 

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.