Innovativa lösningar för offentlig sektor
Unit4, en ledande global leverantör av molnbaserade affärssystem, har utsett Johan Reventberg till Chief Revenue Officer.
– Offentlig sektor är en viktig sektor för oss på Unit4 i Sverige. Vi är stolta över att idag ha cirka 90 kommuner som använder våra lösningar, vilket visar på vårt engagemang för att stödja offentliga organisationer med innovativa lösningar, uppger Johan Reventberg för OFFENTLIGA AFFÄRER.
Se hela intervjun nedan.
Johan Reventberg har mer än 20 års erfarenhet av konsultverksamhet, pre-sales, försäljning och ledningsarbete. I sin nya roll kommer han att ansvara för all go-to-market-aktivitet globalt, inklusive ansvaret över företagets partnerorganisation.Han kommer närmast från mjukvaru- och konsultföretaget Blue Yonder, där han var VD för EMEA-regionen.
Började på Accenture
Johan inledde sin karriär som IT- och managementkonsult på Accenture, där han fokuserade på storskaliga IT-projekt inom detaljhandeln och IT-outsourcing. Därefter gick han över till försäljning och lösningsrådgivning för Oracle och var ansvarig för att bygga upp och lansera Oracle Retail i Norden.
Johan Reventberg är baserad i Stockholm och har en kandidatexamen i informatik samt en magisterexamen i affärs- och informationsteknik.
– Johans omfattande expertis i kombination med global och regional erfarenhet kommer att vara värdefull när Unit4 utvecklas till att bli ett true cloud-företag som stöttar våra kunders digitala omvandlingsresor. Johan är ett erfaret branschproffs med en oklanderlig meritlista. Vi ser fram emot att se den inverkan han utan tvekan kommer att ha på både våra kunder och på vår verksamhet, säger Mike Ettling, Chief Executive Officer, Unit4.
Johan Reventberg själv uppger i Unit4:s officiella meddelande om tillsättningen:
– Jag ser fram emot att få ta med mig min passion för försäljning och människor till en global roll i ett människocentrerat företag. I en tid av digitala omvandlingar, och vid en spännande tidpunkt i företagets utveckling, kommer mitt fokus att vara att hjälpa kunderna att få ut det mesta av företagets innovation och teknik för att utnyttja de möjligheter digitaliseringen medför. Med en tydlig molnstrategi och ett redan moget ERP-system är Unit4:s potential att stötta sina kunder och växa på marknaden enorm.
Här följer OFFENTLIGA AFFÄRERS intervju med Johan Reventberg, genomförd via e-post.
Hur viktig är den svenska marknaden och då i synnerhet offentlig sektor för Unit4?
– Offentlig sektor är en viktig sektor för oss på Unit4 i Sverige. Vi är stolta över att idag ha cirka 90 kommuner som använder våra lösningar, vilket visar på vårt engagemang för att stödja offentliga organisationer med innovativa lösningar som hjälper dem att bli mer effektiva och uppnå sina mål. Vi har även de flesta statliga myndigheterna och flera regioner som kunder.
Vad är er främsta tillgång jämfört med era konkurrenter / kollegor i branschen?
– Unit4:s tillgång handlar om den långa erfarenheten av att leverera moderna ekonomisystem för offentlig sektor. Kunskaperna speglas i de moderna mallar och moduler som offentlig sektor får tillgång till när de använder våra lösningar. Kommuner drar nytta av de processer som redan är tillgängliga i systemen och på så sätt kan man korta ner tiden för att komma i gång med lösningarna, men också få bra kontinuerligt stöd.
Med tanke på att du har en kandidatexamen i informatik samt en magisterexamen i affärs- och informationsteknik, hur tycker du att svensk offentlig sektor sköter sitt digitaliseringsuppdrag? Vad kan man bli bättre på, generellt sett?
– Digitaliseringen är något som vi alla behöver förhålla oss till och som är och blir en naturlig del av utvecklingen för oss som individer och inom alla våra verksamheter. Med den snabba AI-utvecklingen kommer det hela tiden ställas nya krav, inte minst på hur offentlig sektor genomför sina uppdrag på ett hållbart sätt. För att bli en del av utvecklingen behöver alla delar av den offentliga sektorn öka sin digitala mognad.
– Offentlig sektor kan dra nytta av ett bättre samarbete med den privata sektorn för att nyttja deras kompetens och resurser i digitaliseringsprocessen. Detta samarbete kan leda till innovativa lösningar och förbättrad effektivitet, vilket i slutänden kommer medborgarna till del.