Ökade vägsatsningar krävs
När vi andra upplever trängsel, bilköer och tågförseningar målar Finansdepartementet i stället upp en ljus bild av läget – och därmed behövs inga ökade satsningar på vägar och järnvägar.
”Men departementet har fel – de offentliga investeringarna i infrastruktur måste öka”, skriver Lars-Fredrik Andersson, docent Umeå universitet, Rikard Eriksson, professor Umeå universitet, Sandro Scocco, chefsekonom Arena Idé, på DN Debatt (2017-12-03).
I en ny granskningsrapport från Arena Idé, ”Under falsk flagg”, vill de visa att Finansdepartementet på avgörande punkter ger en missvisande verklighetsbeskrivning.
När de tre har beräknat kapitalstocken av väg och järnväg på basis av ursprungliga historiska investeringsserier från SCB i fasta priser visar dessa på en minskning på hela 25 procent av väg och järnväg sedan 90-talet. ”Det i en tid då omställningskraven på transportsektorn är ovanligt stora på grund av exempelvis klimatanpassning”, konstaterar debattörerna.
Ett misslyckande
I slutet av artikeln konstaterar de att transportsektorns utveckling ”knappast understödjer de politiska högtidstalens retorik om en god infrastruktur för resenärer och näringslivet samt klimatanpassning.”
Skribenterna menar att Finansdepartementets missvisande beskrivning av behov och tillgång ”utan tvekan är en starkt bidragande orsak till detta misslyckande.”
Läs hela artikeln via länken:
https://www.dn.se/debatt/finansdepartementet-har-fel-okade-vagsatsningar-kravs/
Foto: Svevia.