Så kan hybridklassrummet bli hållbart
Av Kenni Ramsell, Sverigechef Dynabook
I september 2020 rapporterade UNICEF att över 90 procent av världens länder hade antagit någon form distansundervisning under pandemin för att begränsa spridningen av COVID-19. Under krisens topp kunde över 1,6 miljarder barn i 195 länder världen över inte använda sina klassrum.
Kenni Ramsell.
Medan skolstängningar ofta kunde vara effektiva verktyg för att bekämpa viruset, kan de på lång sikt innebära försämrade utbildningsmöjligheter för barn och unga vuxna. För att mildra dessa effekter måste alternativa sätt för barn att få tillgång till utbildning prioriteras. Studenter och barn över hela världen har lärt sig att arbeta på distans genom online-kurser och videoklasser via sina bärbara datorer eller handhållna enheter. Denna förändring kan vara början på en ny era av hybridundervisning, där vissa studenter deltar i lektioner personligen medan andra deltar virtuellt.
När pandemin fortsätter och regeringar och skolor arbetar för att ge lärare och elever rätt verktyg för att arbeta hemifrån, dyker det även upp frågor som rör hållbarhet. De verktyg, teknologier och processer som krävs behöver noggrann utvärdering. Hur kan distansundervisning eller hybridundervisning ge bästa möjliga upplevelse för lärare och elever på ett hållbart och miljövänligt sätt?
Implementering av en IT-strategi för hybridundervisning
En tydligt definierad hållbar IT-strategi – inklusive ett åtagande från ledningen och mätbara mål – kan hjälpa alla organisationer att nå sociala, ekonomiska och miljömässiga mål. Det är osannolikt att skolor stänger för gott (personligt lärande kommer alltid att ha en plats), men distansundervisning är här för att stanna. Riskkapitalinvesteringar i edtech mer än fördubblades från 7 miljarder dollar 2019 till över 16 miljarder dollar 2020 globalt. Som ett resultat kommer ökade skolutgifter för molnlösningar, IT-support på distans och bärbara enheter att bli normen. Faktum är att deltagarna i vår undersökning beskrev bärbara datorer som ”pandemins hjältar” på grund av deras bärbarhet och flexibilitet i en mängd olika arbets- och inlärningsscenarier.
IT-medarbetare inom utbildning vet att de måste tänka på effekterna av antalet och typerna av nödvändiga enheter för att stötta distansutbildningar. Datorer, bärbara datorer och skrivare har alltid sitt eget miljöavtryck och kan bidra till ökande nivåer av elektroniskt avfall runt om i världen. Enligt studien The rising tide of e-waste var nästan alla de 600 globala företagen som undersöktes (97 procent) tvungna att köpa nya bärbara datorer för att tillgodose övergången till distansarbete under pandemin. Vår egen studie visade att nästan två tredjedelar av alla IT-chefer inom utbildning kommer att öka sina IT-budgetar i år.
Det första sättet att minska mängden elektroniskt avfall är med bra IT-support. Detta säkerställer att inköpta enheter håller så länge som möjligt och att tekniken fungerar smidigt. Bortom det det fysiska klassrummet kan IT-support på distans ge både elever och lärare hjälp när det behövs. Ett antal leverantörer erbjuder också initiativ för att hjälpa skolor och universitet att hantera äldre enheter. Två av de mest effektiva är återförsäljning och återvinning.
Med återförsäljning kan gammal utrustning som fortfarande är i gott skick köpas tillbaka från organisationen, så platser med mindre budgetar drar nytta av återbetalning samtidigt som det frigör utrymme för nya investeringar. För utrustning som har nått slutet av sin livscykel kommer ett robust återvinnings-initiativ att säkerställa att alla utbildningsanläggningar kan anförtro återvinningsprocessen till sin leverantör, vilket minskar bördan samtidigt som den är säker i vetskapen om att utrustningen hanteras på det säkraste och mest hållbara sätt.
Kan hybridutbildning någonsin vara riktigt hållbar?
Svaret är ja – om det utförs på rätt sätt. Det finns miljöförbättringar med att alla inte befinner sig i klassrummet. Att växla till en mer cirkulär arbetsmodell när det gäller teknikapparater och förbättra beteenden när det gäller elektroniskt avfall spelar också en roll. Även större universitet som kräver ett konstant flöde av utrustning kan kompensera detta genom att anmäla sig till initiativ som hjälper dem att sälja vidare eller avyttra sina gamla produkter på ett ansvarsfullt sätt. Även om det inte finns någon lösning som passar alla är det uppenbart att hybridutbildning inte är en övergående trend. Det är därför upp till oss alla att hitta det bästa och mest hållbara sättet att få det att fungera.
Kenni Ramsell, Sverigechef Dynabook