Vill se sundare upphandlingsklimat

Mercell var en av flera partners på Mötesplats OFFENTLIGA AFFÄRER i september 2023. Den 14 november slår företaget upp dörrarna på Cirkus i Stockholm för ett eget arrangemang; Mercell Live.

Det kommer bland annat bestå av trendspaningar, diskussioner, tips från offentliga inköpare och företagare samt konkreta tips för att utveckla offentliga affärer och finna nya affärskontakter.

Med dialog och fokus på utbildning vill man tillsammans med branschens viktigaste aktörer skapa ett sundare upphandlingsklimat. Med samtalet i fokus ska eventet ge lärdom och insikter för att skapa de bästa förutsättningarna för att göra bättre affärer, heter det vidare.

Karin Zingmark.

Moderator under eventet är Karin Zingmark, med en lång erfarenhet av förändringsledning och kommunikation från ledande roller i olika branscher, senast i rollen som marknadschef på Microsoft i Sverige. 2019 nominerades hon till Årets Talare av Talarforum och har utsetts till en av Sveriges hundra mest populära talare fyra år i rad.

OFFENTLIGA AFFÄRER ställde några frågor till Fredrik Kristansson, Group Director Customer Success på Mercell Commerce.

Fredrik Kristiansson.

OA: Det är andra året som Mercell Live arrangeras. Är tanken att fortsätta hålla eventet som en årligen återkommande konferens?

– Ja, detta är en arena vi vill fortsätta att utveckla i Sverige och på sikt också i alla de tretton länder där vi har verksamhet. Då vi sitter mellan köpare och säljare och varje dag arbetar med att lösa deras utmaningar och tillsammans med båda målgrupperna utvecklar den offentliga affären så vill vi erbjuda vår plattform till att skapa en arena där vi ger plats åt praktiska exempel från verkligheten, där fokus ligger på ”affären” och inte på upphandling som fenomen.

OA: Utbildningar ingår i programmet. Vilka ämnesområden kommer att tas upp?

– De tre utbildningarna vi kommer att erbjuda är: Framgångsrik försäljning till offentlig sektor – Överprövning ett minne blott – Avtalsuppföljning i praktiken. Här vill vi erbjuda konkreta tips på hur företag kan vinna affärer genom att arbeta ”rätt” och smart. På samma sätt vill vi belysa överprövning och avtalsuppföljning och vikten av att de sakerna hanteras på ett korrekt sätt för både köpare och säljare. På så sätt kan vi utveckla den offentliga affären.

OA: Trendspaningar är ett område som ingår i dagen. Du som varit med ett tag i branschen, vilken är den viktigaste trenden som du själv ser inom området offentlig upphandling just nu?

– Att köparna nu öppnar dörren på vid gavel för att hitta nya och fler sätt att öka dialogen med leverantörerna inför och efter att en upphandling genomförs. Vi ser att fler och fler myndigheter nu bjuder in till fler möten genom att aktivt bjuda in via hemsidor, RFI:er (request for information) inför upphandlingar. Idag erbjuds dialogmöten som ”Walk and talk” och anbudsskolan, allt för att öka attraktionskraften till den offentliga affären, så att fler företag kan vara med och vinna en del av den offentliga affären som idag omsätter drygt 800 miljarder koronor per år.