BankID/e-legitimation – bevisa enkelt och säkert vem du är på nätet

 

Finansiell ID-Teknik har tillsammans med Telia och Telenor tagit fram en lösning för säker elektronisk legitimering och underskrift via mobiltelefonen. Swedbank är först ut att testa denna. Med den nya tekniken kan mobiltelefonen komma att ersätta alla de koddosor, skrapkoder och lösenord som i dag krävs för att utföra ärenden elektroniskt. Parterna presenterar tjänsten på BankID-dagen som genomförfördes i Stockholm den 9 september.

Med e-legitimation i mobiltelefonen kommer man som privatperson att kunna underteckna deklarationer, e-handla, utföra bankärenden, ansöka och godkänna föräldraledighet och annat som kräver att man kan legitimera sig och underteckna ärenden elektroniskt. Under första kvartalet 2009 genomför de fyra företagen en så kallad förserie, där 500 kunder till Swedbank, med mobilabonnemang hos Telia eller Telenor, blir först i landet med att använda mobiltelefonen för elektronisk legitimering.

Nytt sim-kort krävs

Den elektroniska legitimationen ligger i simkortet som man får av teleoperatören och sätter in i sin mobiltelefon. Det krävs en ny typ av sim-kort för att e-legitimationen i mobilen ska fungera. Lösningen fungerar med i stort sett alla mobiler. Det innebär också att man på vanligt sätt kan flytta sim-kortet mellan mobiler och då ha säkerhetslösningen med sig hela tiden.

– Vi har satt säkerhet och enkelhet i första rummet och jag vill påstå att vi nu lagt grunden för en utveckling där e-ID i mobilen kommer att användas av mycket stora kundgrupper i deras kontakt med myndigheter, företag och banker, säger Göran Zebühr, Produktchef på Swedbank. Vår bank har förmånen att vara först att testa den nya tekniken men vi vet att intresset är stort att snabbt följa efter bland de andra BankID-bankerna.

Med den nya tekniken kan mobiltelefonen komma att ersätta de olika dosor, skrapkoder och lösenord som krävs för att uträtta ärenden elektroniskt i dag. Det är som att ha en ”säkerhetsdosa” i mobilen. Skillnaden är att användaren nu bara behöver komma ihåg en enda kod för samtliga ärenden. Man är heller inte knuten till någon specifik dator utan kan utföra sina ärenden när man vill och från vilken dator man vill.


Men finns det ingen risk med tjänsten om telefonen blir stulen?

– Om du har ditt lösenord säkert gömt så är det inga problem, däremot har vi sett till att vi har lätt att spärra, så om man blir av med telefonen rekommenderar vi att man spärrar både e-legitimationen och telefonen. Då gör man bara det via banken eller operatören så går det snabbt, säger Göran Zebühr.

Samarbetet mellan Swedbank, Telia, Telenor och Finansiell ID-Teknik har resulterat i en öppen och väl fungerande infrastruktur och en framtidssäker standard för e-legitimering via mobiltelefonen.

– Fler och fler vill utföra sina ärenden på Internet för att spara tid, och man vill kunna välja när och var man ska göra det, säger Hans Dahlberg, affärsansvarig för företagsapplikationer och telematik på TeliaSonera i Sverige. Med en e-legitimation i mobiltelefonen har du den valfriheten.

– Säker och enkel e-legitimation är ett viktigt led i utvecklingen av moderna, mobila tjänster. Det gynnar både företag och privatpersoner, säger Caroline Holmberg, Affärsutvecklare på Telenor.

– Elektronisk identifiering växer som samhällsföreteelse, konstaterar Sverker Arvidson,Senior rådgivare, Forskning och Utveckling på Finansiell ID-Teknik. E-legitimation på fil och på kort finns redan och med en generell standard även för e-legitimation i mobilen kan andra BankID-banker, företag, myndigheter och organisationer ansluta sig till befintlig infrastruktur och behöver inte utveckla egna lösningar.

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.