”Feltänkt av EU om internetlagar”

– EU:s nya copyrightlagar serverar ett bekvämt läge för europeiska medieföretag som inte behöver ta risker för sin överlevnad, menar managementkonsulten John Eriksson sedan EU-parlamentet röstat igenom ny lagstiftning.
Han tycker i och för sig att vreden i EU-parlamentet mot internetjättarna är förståelig, Ändå tycker han att lagstiftningen är symptom på ett feltänk. I Svenska Dagbladet skriver John Eriksson på debattplats att internetjättarna via snillrik skatteplanering slussar ut mångmiljardbelopp samtidigt som de konkurrerar ut bransch efter bransch, särskilt lokala medieföretag.

En bekväm genväg
Debattören skriver: ”Jättarna verkar omöjliga att stoppa så lagstiftning känns som ett rimligt motmedel. Eller? Är lagstiftningen ett symptom på ett större feltänk?” Ja, svarar John Eriksson som anser att lagstiftning är en bekväm genväg för medieföretag som inte behöver ta risker för sin överlevnad.
– För att tävla med de amerikanska internetjättarna som Google, Amazon och Facebook behöver vi mer innovation och bli bättre på snabba omställningar i kundbeteende. Jättarna har blivit stora genom att sätta konsumenten först i alla lägen.

Upphovsmän får mindre betalt
På nyhetsplats förklarar tidningen den nya lagstiftningen med att medborgarna i dag erbjuds en större mängd kultur och journalistik än tidigare. Samtidigt får musiker, journalister och konstnärer allt mindre betalt för sitt jobb. Alstren kan spridas i cyberrymden med några enkla klick.
”Det är därför som EU-kommissionen föreslagit en uppdatering av reglerna, och vill att digitala plattformar som delar upphovsrättsskyddat material, som Facebook och Youtube, tvingas ersätta upphovsmakarna”, skriver SvD och fortsätter: ”Upphovsrättsreformen kan helt klart skifta maktbalansen mellan medierna, artisterna, musikerna och de stora digitaltjänsteföretagen. Men den kan också, enligt kritikerna, hota friheten på internet.”
Läs hela debattartikeln:
https://www.svd.se/eus-nya-internetlagar-visar-pa-feltank
Bakgrund
EU:s nya copyrightlagar, artikel 11 och 13, har röstats igenom i EU-parlamentet. Artikel 11 innebär att internetföretag ska betala för publicering av länkar till copyrightskyddat material, exempelvis nyhetsartiklar. Artikel 13 innebär att internetföretag måste filtrera copyrightskyddat material innan det postas på respektive plattform. Bägge förslagen drabbar internetföretag som Google och Facebook och syftet är att ”skydda europeiska medieföretag”.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *