Kommuner fick betala för mycket

Ett stort antal kommuner har fått betala mer än vad avtalet stipulerar för produkter som SKL Kommentus slutit avtal om. Leverantören lovar nu att betala tillbaka pengar till drabbade kommuner.
Saken kom fram efter en kartläggning av Inyett som arbetar med att säkra affärer. Företaget gör bedömningen att det handlar om flera miljoner kronor som den nationellt upphandlade leverantören överfakturerat. Leverantören har inte justerat sin prislista enligt ett större ramavtal om att rabatter ska utgå på sortimentet.
OFFENTLIGA AFFÄRER har pratat med Annika Wallenskog, chefsekonom och direktör för avdelningen för ekonomi och styrning på SKL. Hon ser allvarligt på att avtalsleverantörer inte fakturerar enligt avtal.
– Det är självklart att om man skrivit avtal på en viss nivå, så ska det stämma. Sådant ska man inte ens behöva kolla, säger hon och menar att förfarandet missgynnar hela samhället.
Leverantören, ABA Skol, ”ber om ursäkt för denna miss och besväret detta medför. Vi hoppas på fortsatt gott samarbete mellan oss och alla våra kunder”. Det framgår på SKL Kommentus webbplats. Här framgår också hur kommunerna kan göra för att få tillbaka felaktigt fakturerade belopp. (Se länk längst ned på sidan!).

Drabbar skattebetalarna
Enligt Inyetts kartläggning har leverantören, som enligt avtalet skulle gett 40 procents rabatt på delar av sortimentet, av okänd anledning inte justerat prislistan. Summan för den uteblivna rabatten uppgår till flera miljoner kronor fördelat på de drabbade kommunerna, något som i slutänden drabbar skattebetalarna.
Den som först kontaktade Inyett var Kurt Grönsund, upphandlingsstrateg på Klippan kommun i Skåne, sedan han uppmärksammat informationen.
Enligt Kurt Grönsund handlar det om 30 000 kronor i uteblivna rabatter på ett av tre år, endast för Klippans kommun, som även ansvarar för Bjuv, Perstorp och Åstorps kommuner där liknande summor kan visas upp.
 
Inte försent
Leverantören, medger via mail och på hemsida att man ska återbetala rabatterna vid redovisning av underlag, dock senast under februari 2017.
Jone Sølvik, VD & Partner på Inyett:
– Personligen tycker jag att leverantören bör ta ett större ansvar. De bör göra jobbet eftersom det är de som gjort fel. Nu lägger man allt arbete på kommunerna, och redovisningen ska inkomma på extremt kort tid. Det är inte schysst mot kommunernas ekonomiavdelningar som under årets första månader går på knäna!
Han uppger att Inyett brinner för säkra affärer ner till varje enskild transaktion och att företagets 210 svenska kommunkunder arbetar med tjänsten på olika sätt för att öka sin ekonomiska internkontroll. Att kommuner kan arbeta med avtalslojalitet via tjänsten är något som tillkommit senaste åren och han uppger att han verkligen är glad att kommuner upptäckte och kunde arbeta med felaktigheter såsom detta via just Inyett.
– Vi ska hjälpa våra kunder att spara tid, energi och pengar och detta är ett bevis att vår produkt verkligen gör skillnad. Nu håller vi tummarna för att många kommuner väljer att åberopa stora summor som kan läggas på rätt saker, avslutar han.
Om Inyett
Inyett hjälper företag och organisationer till säkra affärer, och verkar för att skapa ett tryggt och säkert affärsklimat, ner till varje enskild transaktion. Bolaget erbjuder digitala tjänster för att genomföra säkra affärer. Man gör det bland annat genom att förse kunderna med information om vem de gör och bör göra affärer med, och uppmärksammar felaktigheter som kunden snabbt kan agera på. Med hjälp av Inyett genomförs automatiserade kontroller och analyser.
Länk till SKL Kommentus om Rättelse av feldebiteringar gällande avtal Lekmaterial 2013: https://www.sklkommentus.se/globalassets/inkopscentral/ramavtal/filer/lekmaterial/rattelse-av-feldebiteringar-aba-skol.pdf
Bilden: Annika Wallenskog, chefsekonom och direktör för avdelningen för ekonomi och styrning på SKL. Foto: Cicion/SKL.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *