Myndigheter ska redovisa kommunikation
Civilminister Erik Slottner kräver att ett 30-tal myndigheter ska redovisa sina kommunikationskostnader för regeringen och motivera sina köp av profilprodukter, som muggar och t-tröjor.
Civilminister Erik Slottner. Arkivbild.
Det är i regleringsbrevet för 2025 som 32 myndigheter ges i uppdrag att redovisa sina kommunikationskostnader. De ska dels redovisa sina kostnader för informations- och kommunikationsverksamhet, dels motivera insatserna. Det kan exempelvis handla om att motivera framtagande av väskor, märkesnålar med myndighetens namn eller budskap från myndigheten, annonskampanjer eller utgivning av tidningar.
Motiv och kostnader
Den 9 januari 2025 konstaterade regeringen att den kräver besked om ”motiv och kostnader för en verksamhet som generellt ökat i offentlig sektor – kommunikation.” Regeringen betonar att all skattefinansierad verksamhet ska fokusera på kärnuppgifter ”för att uppnå bästa möjliga medborgarnytta”.
”En utgift som ofta motiveras med den allmänna samhällsutvecklingen är ökade insatser inom information och kommunikation”, noterar regeringen och hänvisar till att Statskontoret tidigare konstaterat att den årliga kostnaden för påverkanskommunikation är 1,5 miljarder, enligt myndigheterna själva.
”Fokusera på rätt saker”
Regeringen resonerar: ”Att informera och kommunicera kan vara en naturlig och viktig del av myndigheters verksamhet – men frågan är hur mycket kommunikation och vilken sorts kommunikation som det är lämpligt att myndigheter ägnar sig åt. Det är viktigt att myndigheterna fokuserar på rätt saker och levererar det som medborgarna förväntar sig.”
Civilminister Erik Slottner uttalar sig till pressen:
– Det är alltid nyttigt att diskutera var skattepengarna gör mest nytta och hur vi kan använda statens resurser på bästa sätt. Regeringen har därför gett flera myndigheter i uppdrag att redovisa kostnader och motiv för sin kommunikation, samt hur det bidragit till förmågan att uppfylla kärnuppgifterna.