Öppen data – åt det andra hållet

Att påverka staden direkt från cykeln kan inom kort bli verklighet i åtminstone tre kommuner i Sverige. Medborgar-appen finns som prototyp utvecklad i samarbete med Norrköpings Science Park.
– Grundidén är att hitta ett nytt sätt för medborgarna att vara med och påverka i den stad de bor, säger Dag Forsén, affärsutvecklare på Sogeti.

Man vill möta människor där de är. Dag Forséns idé är att erbjuda ett snabbare, enklare och roligare sätt för folk att tycka till. Det är även tänkt som ett sätt för staden eller kommunen där man bor att snabbt få reda på hur till exempel snöröjningen fungerar i realtid på en viss plats.

Nya krafter
Medborgarna kan få en chans att förbättra driften i staden. Det kan till exempel röra sig om att reparera ett hål i vägen, men även förbättringar som att plantera ett träd.
– Ungdomar kan spela in en egen reklamfilm på temat: Så här vill vi att parken utformas, säger Dag Forsén.

Han hoppas att det ska sänka tröskeln för engagemanget och eftersom de konventionella metoderna ofta anses tråkiga bland ungdomar, så kan de få chansen på ett nytt sätt. Medelåldern i de politiska nämnderna är hög i Sverige. Här finns en chans att rekrytera nya krafter.

En förstudie är gjord om medborgar-appen och prototyper testas just nu. I förstudien var 60 procent positiva till att vara med och påverka stadens utveckling via en medborgar-app. Underlaget för enkäten var 100 personer, men pekar på en trend.

Cyklister slår på appen när de åker och stänger av när de kommer fram. På kartan kan användaren se exakt vilken väg hon eller han har cyklat, med en bestämd färg.
– Det är en enkel lösning som rent tekniskt fungerar bra, säger Dag Forsén.

Multimodala transporter
När man planerar en stad och framtidens infrastruktur är det svårt att hålla koll på cyklister och än svårare med fotgängare. Därför har appen en spårare för vilka transportslag som används, så kallade multimodala transporter. Det kan vara att man går till busshållplatsen, åker buss, byter till spårvagn, för att sedan gå till jobbet. På så sätt kan appen fungera som ett komplement till kostnadskrävande resvaneundersökningar.

Användarna får varsin anonym profil, där de uppger ålder, kön och adress. För den som inte vill vara anonym, går det också bra att logga in via Facebook.

Urban undrar
Delar av idén med appen har testats i San Fransisco med så kallad Bike Tracking.

– När jag cyklade Vätternrundan undrade mina amerikanska vänner var länken fanns för att donera pengar till välgörande ändamål, säger Dag Forsén.
Så föddes idén. Konceptet hade från början namnet Urban Envoy, stadssändebud fritt översatt, men har nu försvenskats till Urban undrar.

Diskussioner om öppna data har normalt gått ut på att stora myndigheter delar med sig till mindre aktörer.

– Vi vänder på detta så att medborgaren bidrar med en liten del som puffas upp i ett moln som sedan når myndigheten, kommunen eller andra aktörer, säger Dag Forsén.

Utveckling
– Karaktären på projektet har ändrat sig i samarbete med medelstora kommuner, som breddar idén från bara cykling till en medborgar-app, säger Dag Forsén.
För att visualisera använder man Google Maps. Cykel-appen är geografiskt betingad. De cyklande med smarta mobiler ska delge sina rutter, men även information om hastighet, både i genomsnitt, topp och i varje punkt, liksom tid på dygnet och årstid. Ovanpå det kommer det multimodala, när man använder olika trafikslag. Då taggas det i varje punkt.  

– Identitet, transportslag, hastighet, GPS-koordinater, kompasskurs, noggrannheten på positioneringen är vad vi samlar in, säger Dag Forsén.

De som ska ges möjlighet att ta del av informationen från cyklisterna är politiker, tjänstemän, forskare och övriga medborgare. Det kommer att finnas olika lösningar anpassade för respektive målgrupp.

– Vi applicerar de mekanismer och verktyg som finns i socialt nätverkande och flyttar dem till kommunal drift, utveckling och utvärdering, säger Dag Forsén.

Förhoppningar och operativsystem
– Vi hoppas att det här ska vara ett demokratiskt verktyg som innebär att oavsett position i samhället, ålder, etnicitet eller kön, så kan man göra sig hörd, säger Dag Forsén.

Utmaningen är att appen ställer krav på kommunerna, att de ger återkoppling till användarna. Men eftersom flera kommuner använder Facebook, så har man tagit det första klivet.

Öppen data åt andra hållet förklaras med att individer delar med sig av sina data och stoppar in dem i ett större sammanhang.
– Det är det som är Crowdsourcing, säger Dag Forsén.

Just nu fungerar medborgar-appen enbart till Android, men planer finns för iOS och Windows.

– Innan appen satt sig helt är det bättre att jobba med ett operativsystem, men vi räknar med att den finns till de andra två under det första kvartalet 2013, säger Dag Forsén.

Fredrik Moback

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.