Stockholm sämst på konsumentvägledning

I 84 av landets kommuner kan det vara svårt att få hjälp om man blivit lurad eller har frågor om sin rätt som konsument. Dessa kommuner med nästan två miljoner invånare erbjuder ingen eller endast ett fåtal timmar konsumentvägledning i veckan. Detta gör att de hamnar under den skamgräns som satts av Sveriges Konsumenter och Konsumentvägledarnas förening.

I Stockholms län finns 15 av de utpekade kommunerna: Ekerö, Vaxholm, Salem, Nynäshamn, Vallentuna, Danderyd, Österåker, Upplands Väsby, Tyresö, Lidingö, Norrtälje, Täby, Sollentuna, Solna och Nykvarn. Även stadsdelarna Skarpnäck och Älvsjö hamnar under skamgränsen. Detta gör Stockholms län sämst i Sverige på att erbjuda konsumentvägledning.

God service
Kartläggningen visar även att många kommuner ger bra service, som exempelvis Luleå, Skellefteå, Borlänge, Karlstad, Västerås, Enköping, Uppsala, Göteborg, Borås, Karlshamn och Helsingborg. Allt fler kommuner samverkar också kring konsumentvägledningen. 162 kommuner samverkar idag mot bara 92 för tio år sedan.

– Många kommuner tycks tro att konsumentvägledning är enklare rådgivning. För att vara samhällsekonomiskt lönsam bör den också bistå med ett utvecklat stöd till kommuninvånarna och arbeta förebyggande. Då räcker inte några få timmar i veckan, säger Annika Wilow Sundh, ordförande i Konsumentvägledarnas förening.

Trots stor uppmärksamhet kring behoven hamnar ett stort antal kommuner under skamgränsen. Det gäller även större kommuner som Skövde, Hässleholm, Lidingö, Sollentuna, Falkenberg, Gotland, Härnösand, Kristinehamn, Ängelholm, Solna, Kalmar och Norrtälje.

– Många konsumenter känner sig maktlösa. Vi vill uppmana invånare i kommuner under skamgränsen att säga ifrån. Skriv, ring eller e-posta era kommunpolitiker och kräv att kommunen inför en konsumentvägledning värd namnet, säger Jan Bertoft.
Källa: Sveriges Konsumenter

FAKTA
Sveriges Konsumenter är en oberoende, partipolitiskt obunden paraplyorganisation med 28 medlemsorganisationer och enskilda medlemmar. Målet är ökad konsumentmakt och att politiker, näringsliv och myndigheter alltid ska ha konsumenternas bästa för ögonen. Sveriges Konsumenter arbetar med påverkan och opinionsbildning, både nationellt och internationellt, ger ut tidningen Råd & Rön och nyhetsbrevet KonsumentMakt.
Konsumentvägledarnas förening är en yrkesförening för alla som arbetar med konsumentfrågor i kommunal eller därmed likvärdig regi. Föreningens uppgift är att bevaka medlemmarnas yrkesmässiga intressen, höja kompetensen samt vara ett forum för nätverksbyggande och erfarenhetsutbyten. Sedan drygt 30 år tillbaka arrangerar föreningen varje år en yrkeskonferens. År 2013 äger denna konferens rum i Helsingborg.
Källa: Sveriges Konsumenter

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.