Sverige sämst på efterannonsering

EU-kommissionens upphandlingsranking ger Sverige underbetyg på fyra av nio bedömda områden. Svenska upphandlare kan bli mer generösa med att dela med sig av information. 
Inköpsrådet rapporterar att för EU-kommissionen utgör upphandling ett nyckelområde. Därför mäter man regelbundet de olika ländernas prestationer.
I årets mätning, som avser 2016, får Sverige på betyget otillfredsställande på fyra av dessa nio indikatorer. Inom tre områden är resultatet tillfredsställande. På två områden anses Sverige genomsnittligt.
Konkurrensverket har under flera års tid uppmärksammat att Sverige är sämst i EU på att efterannonsera upphandlingar.
Läs mer via länkarna:
https://inkopsradet.se/statistik/eu-svenska-upphandlare-kan-battre/
https://inkopsradet.se/statistik/sverige-eus-annonsvarsting/
 
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *