Vinn i kampen om talangerna

Kartlägg hur företaget uppfattas av befintliga medarbetare. Vilken kultur, attityder och värderingar finns i bolaget? Vad är det som gör att det är attraktivt och unikt att arbeta hos just oss?
Detta är det första steget av fyra som Isabel Jarmelid, HR-specialist på Fastighetsägarna Service, rekommenderar arbetsgivare att ta för att bli attraktiva i en alltmer hårdnande kamp om talangerna på arbetsmarknaden. Detta enligt ett reporteage i Fastighetstidningen som återges i tidningens nyhetsbrev.
Det gäller att definiera sitt varumärke, eller EVP (Employer Value Proposition) som det kallas på engelska, i dagligt tal employer brand. Det är enligt Isabel Jarmelid arbetsgivarens varumärke för potentiella, nuvarande och tidigare medarbetare.
Alla har ett varumärke
– Alla företag har ett varumärke som arbetsgivare, vare sig man aktivt har arbetat med det eller inte. För att definiera employer brand kortfattat kan man säga att det är företagets identitet som arbetsgivare.
När man väl har tagit fram sitt EVP-budskap gäller det att börja arbeta med det i både intern och extern kommunikation.
Bör genomsyra allt
– Då bör EVP:t genomsyra allt. Budskapet ska direkt möta kandidaten i en annons, i employer-branding filmer och annan kommunikation, framhåller Isabel Jarmelid.
Ett vanligt misstag är att ta fram EVP-budskap utan att ha en strategi för hur det sedan ska användas.
Läs hela artikeln på Fastighetstidningen:
https://fastighetstidningen.se/guide-sa-rustar-du-dig-i-kampen-om-talangerna/

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *