Kommunicerar från hjärtat
Han har beskrivits som ”polisen som gör succé på LinkedIn” och sägs ha en passion för kommunikation. För inte så länge sen kunde han inget om sociala medier, nu är han en stjärna och nominerad till Megafonen 2018.
Priset delas årligen ut till den kommunikatör eller representant för en offentlig organisation som särskilt bidragit till goda resultat kring verksamhetens kommunikationsuppdrag. Särskild hänsyn tas till nyskapande kommunikation som givit goda resultat och/eller gott ledarskap inom ramen för uppdraget.
OFFENTLIGA AFFÄRER vet i skrivande stund inte vem som får utmärkelsen men samtalar med några av de nominerade. Först ut är Andreas Zehlander.
Hur känns det att vara en av de nominerade till Megafonen 2018?
– Overkligt men fantastiskt roligt! Känner mig enormt hedrad och glad inte bara för egen del utan även för Polismyndighetens i stort.
Kan du berätta kort om dig själv, ditt nuvarande jobb och litet om bakgrund?
– Jag är chef inom Polisen med ansvar för polisverksamhet i Medelpads alla tre kommuner (Sundsvall, Ånge & Timrå) där jag också har personal.
– Jag är sexbarnsfar och gift med Suzanne. Uppväxt och bosatt i Sundsvall. Jag är en person som alltid har dragits till äventyr och mina krav på mig själv är höga när jag ger mig in i något. Jag har tävlat i taekwondo på landslagsnivå, hoppat fallskärm, kitesurfat och cyklat BMX i ramp.
– Jag älskar människor och att skapa relationer. Under senaste två åren har jag upptäckt något nytt med mig själv; Kommunikation! Jag tycker det är kanonroligt och jag verkar tillsynes vara ganska okej på det
Vilka tips kan du ge till dina kollegor i det offentliga när det gäller framgångsrik kommunikation?
– Till myndighetschefer, chefer och ledare skulle jag vilja säga: släpp lös kraften i organisationen genom medarbetarna! Jobba för en tillåtande kultur och låt TILLIT och FÖRTROENDE vara två starka ingredienser i er ledningsfilosofi eller värdegrund.
– Låt också era ambassadörer kommunicera viss procent på tjänstetid eller helt enkelt beröm och visa uppskattning för deras kommunikativa engagemang de gör på sin fritid som stärker varumärket.
Hur tänker du kring målgrupp när du riktar dina inlägg på sociala medier?
– Min målgrupp är främst medborgare i Sverige då ett av våra syften är att komma närmare just medborgarna. Målgruppen är även människor i övriga världen. Detta då jag vill stärka Svensk Polis och varumärket även internationellt.
– Så hur tänker jag då? Jag är mig själv och kommunicerar det jag upplever och känner. När jag känner det. Från hjärtat!