Därför är det dyrt på flygplatsen
Att det är dyrt på airside på svenska flygplatser är något som de flesta upplevt, många nu under sommarens resor. Frågan har nu tagits upp på av ledarskribenter som är kritiska, men även förklarar varför prisbilden alltid kommer att vara högre på en flygplats.
Smartare upphandlingar skulle kunna resultera i bättre konkurrens på flygplatserna, menar bedömare.
Den 8 augusti 2024 skrev Mattias Svensson i Svenska Dagbladet: ”Den växande säkerhetsteatern i samband med flygresor tvingar /…/ passagerare att tillbringa alltmer tid på flygplatserna, vilket gynnar försäljningen av överprissatt mat och dryck på dessa platser.”
Ledarskribenten tar även upp priserna på Stockholm större idrottsanläggningar och menar att det som nu händer på arenor och flygplatser är ”en samhällstendens som smugit sig på, särskilt under 2000-talet.” Den handlar, enligt Svensson ”om att skapa eller hitta en privilegierad situation skyddad från konkurrens, som sedan utnyttjas till max. Företag kan då göra rejäla vinster, som de generöst kan dela med den som hjälper dem till en sådan position.”
Priserna drivs upp
Den 10 augusti återkom tidningen till ämnet under rubriken ”Därför är det dyrt på flygplatsen”. Lydia Wålsten har undertecknat texten: ”Om man ändå fick eurobonuspoäng varje gång en högutbildad man klagade på vad en öl och en räksmörgås kostar på en flygplats. Visst har kunderna efter säkerhetskontrollen – på airside, som man säger i branschen – svag konsumentmakt. Men flygplatsen är också en liten, sluten ekonomi. Priserna drivs upp av isoleringen. ”
Hon uttrycker viss förståelse för de högre flygplatspriserna: ”Av säkerhetsskäl behöver exempelvis alla produkter som kommer in till flygplatsen röntgas. Transporterna är också dyrare. Inte bara för att flygplatser ligger utanför städerna, utan också för att flygplatserna har regler för hur och när leveranser till platsen får göras. Eftersom det inte går att ha lager på en flygplats på samma sätt som utanför, blir logistiken extra dyr.”
Bättre konkurrens
Skribentens slutsats är dock att konkurrensen skulle kunna vara bättre, trots de särskilda förutsättningar som gör att det alltid kommer att vara dyrt på flygplatser. ”Men operatörer som Swedavia är inte helt maktlösa. Det går att få till en bättre konkurrens mellan restaurangerna genom att erbjuda många små upphandlingar som skrivs så generellt som möjligt, så att mindre företag också har en chans att lägga räkor i prydliga rader.”
Varje resenär tillbringar i genomsnitt 90 minuter efter säkerhetskontrollen, före själva avresan. Merparten av all shopping på flygplatser är spontan och oplanerad där resenären många gånger väljer att handla just för att man har gott om tid till förfogande. Swedavia framhåller: ”Drivkraften är ofta mer lustrelaterad än målstyrd vilket innebär potential för den som kan erbjuda kreativa upplägg och innovativa erbjudanden.”
”Ingen lätt uppgift”
Swedavia framhåller att dagens resenärer blir alltmer individuella och deras behov varierar. ”Våra partners ska tillhandahålla ett effektivt och anpassat erbjudande som tillfredsställer alla. Det här är ingen enkel uppgift. Vi ska tillsammans leverera ett produktsortiment som tillgodoser ett brett utbud av olika smaker och kulturer”, heter det på hemsidan.
Swedavia upplåter sina kommersiella ytor genom offentlig upphandling enligt Lag (2016:1147) om upphandling av koncessioner, framgår det av den statliga aktörens webbplats.
Från Swedavia har OFFENTLIGA AFFÄRER fått följande kommentar via e-post:
Swedavias koncessionsupphandlingar ämnar erbjuda en större bredd och variation av restauranger och butiker för våra resenärer som reser via våra tio flygplatser. Det är också en del i vår nya kommersiella strategi. Vi vill erbjuda någonting för allas smaker och plånböcker på våra flygplatser genom våra olika samarbetspartners som väljer att vara en del av det nya utbudet. Vi är på en förändringresa och har i nuläget öppnat 100 nya enheter, under första delen av 2025 är vi färdiga och erbjuder då 120 nya restauranger och butiker med merparten på Stockholm Arlanda. Utbudet breddas och gensvaret från våra resenärer är mycket positivt, det nya utbudet uppskattas vilket också syns i våra kundundersökningar. Vi lyssnar på våra resenärers förbättringsförslag och har en nära dialog och uppföljning med våra partners, för att stärka resenärsnöjdheten ytterligare.
Hälsning Ellen Laurin
biträdande presschef Swedavia
Bilden på förstasidan: Swedavia.
Läs SvD:s ledare via länkarna (inloggning kan krävas):
https://www.svd.se/a/OokRKE/darfor-ar-rakmackan-sa-dyr-pa-flygplatsen
https://www.svd.se/a/LM4dqp/supportrar-gor-ratt-i-att-bojkotta-dyr-ol