Uppfyller inte skyndsamhetskravet
Närmare en tredjedel av tillfrågade offentliga organisationer uppfyllde inte skyndsamhetskravet i offentlighetsprincipen.
Det stod klart sedan Transparency International under våren 2025 bad 612 offentliga organisationer; myndigheter, kommuner och regioner, att lämna ut ett specifikt dokument.
I en ny rapport framkommer det att 575 organisationer återkom med svar på förfrågan, det motsvarar en svarsfrekvens på 94 procent. Två tredjedelar av de tillfrågande organisationerna svarade inom en dag och följde därmed skyndsamhetskravet enligt JO:s rekommendation.

Ulrik Åshuvud. Arkivbild.
Generalsekreterare för Transparency International Sverige är Ulrik Åshuvud.
– Att en majoritet av de offentliga organisationerna svarade inom en dag är grundläggande. Det som är oroande är att 158 organisationer (27%) inte levde upp till skyndsamhetskravet. Att nio procent av kommunerna och fyra procent av myndigheterna, efter påminnelse, inte svarade alls på förfrågan är inte acceptabelt, fortsätter Ulrik Åshuvud.
Han är även kritisk till att tretton av de tillfrågade organisationerna använde kontaktformulär i stället för e-post för att ta emot begäran av allmän handling. Dessa organisationer uppvisade också ett avsevärt sämre resultat, jämfört med totalen: endast 46 procent levde upp till skyndsamhetskravet, och en fjärdedel svarade inte alls.
Förebygger korruption
Organisationen menar att testandet av offentlighetsprincipen är viktigt för att säkerställa transparens och allmänhetens möjlighet till insyn i offentlig verksamhet.
– Det är en del av det förebyggande arbetet mot korruption. Den höga svarsfrekvensen visar på att de allra flesta offentliga organisationerna har tillfredsställande processer för att hantera en begäran om allmän handling, säger Ulrik Åshuvud, generalsekreterare för Transparency International Sverige.
Läs hela rapporten här.
Mer om Transparency International här.