Försäkringskassan prisas för sina e-tjänster
Det blev Försäkringskassan som tog hem årets eDiamond Award, för bästa e-förvaltningstjänst med fokus på medborgarnytta. Verksamhetsområdeschef Gunilla Dyrhage berättar om det pågående arbetet med att mobilanpassa tjänsterna.
Självbetjäningstjänsterna på webben har växt fram under flera år, och arbetet har intensifierats under de senaste åren genom utvecklingen av Mina sidor som idag har 1 miljon användare. Inledningsvis var tjänsterna fokuserade kring föräldrapenning och idag finns det även funktioner för att ansöka om sjukpenning och bostadsbidrag.
Nyligen lanserades Försäkringskassans mobilanpassade webb och under oktober kommer även appar.
– Försäkringskassans webbplats innehåller 1800 sidor så vår mobilanpassning har inneburit ett stort arbete med att korta ner, förenkla och designa om för att bättre passa den mobila kanalen. I det arbetet inser man hur mycket tydligare det blir. Allt ryms inte i mobilen men för vissa målgrupper passar det förenklade formatet bättre, säger Gunilla Dyrhage, verksamhetsområdeschef för självbetjäning på Försäkringskassan.
Tack vare sitt målmedvetna arbete, i nära samverkan med användarna, fick Försäkringskassan Offentliga Affärers pris för bästa e-förvaltningstjänst 2012.
Motiveringen löd: E-tjänsterna ger användarna ökad kontroll över sin situation och sparar tid för både medborgare och för organisationens egna medarbetare. Att man dessutom har anpassat tjänster för mobilen ökar tillgängligheten ytterligare. Myndighetens verksamhet påverkar oss medborgare under närapå varje skede i våra liv.
– Det är fantastiskt roligt för alla i vår organisation som är involverade i att utveckla tjänsterna. Vi kommer gärna tillbaka till eFörvaltningsdagarna nästa år och berättar om vårt arbete, säger Gunilla Dyrhage.
Priset delades ut under eFörvaltningsdagarnas middag på Nacka Strandsmässan den 10 oktober. Förra årets vinnare Thomas Wahlberg och Lars Påhlsson från Migrationsverket, delade ut priset till Gunilla Dyrhage och Peter Nygren från Försäkringskassan.
Peter Nygren är projektledare för tjänsten Kassakollen som lanserades i somras. Bara under de första tre sommarmånaderna hade tjänsten 400 000 besök.
– Vi ser att Kassakollen fyller ett stort behov. Både hos våra kunder men också hos dem som inte idag har något ärende hos oss men ändå vill få koll på vad man kan få om man till exempel skulle bli sjuk eller få barn. Man kanske ska köpa en ny bostadsrätt och undrar hur ekonomin kan komma att påverkas. Kassakollen ska ge trygghet och snabb koll på läget och den egna ekonomin, säger Peter Nygren.
Priset eDiamond Award är instiftat av Offentliga Affärer och går till den verksamhet i Sverige som med framgång utvecklat medborgarnära digitala tjänster.