”Genom katthemmet får jag energi att göra kvalitativa upphandlingar”

Eva-Lena Olnils har två arbeten. I veckorna är hon upphandlingskonsult på AffärsConcept och varannan helg hjälper hon till som volontär på ett katthem. Även två så olika sysselsättningar har likheter och energin hon får från den ena kan hon ta med sig in i den andra.

Tre år som upphandlingskonsult hos AffärsConcept och många års erfarenhet av upphandlingsarbete innan dess, har gjort Eva-Lena till specialist på upphandling. Hon hanterar frågor som rör allt från byggentreprenader till varor och tjänster och tycker att arbetet är roligt och spännande eftersom det hela tiden bjuder på nya utmaningar.

– Ett av de mest utmanande uppdragen jag har haft var när jag ledde upphandlingen av förbrukningsartiklar på SKI. Jag kommer även ihåg en samköpsaffär med Estland för flera år sedan som krävde en hel del utanför-boxen-lösningar, berättar Eva-Lena.

Katthemmet – en inspirationskälla

En stor källa till energi och inspiration för att möta utmaningarna och utvecklas i upphandlingsarbetet är katthemmet där Eva-Lena volontärarbetar. Hon började hjälpa till där efter att ha varit på öppet hus på hemmet för ett år sedan.

– Jag har själv katter och älskar katter. När jag hälsade på på katthemmet kände jag att här kan jag göra skillnad. De behöver många volontärer, berättar hon.

Nu är hon hos katterna på hemmet varannan söndag och städar, ger dem mat, leker och kelar med dem. Hon hoppas att hennes närvaro hjälper dem att känna sig tryggare och lugnare eftersom de ibland varit med om traumatiska upplevelser.

Eva-Lena tycker att även två vitt skilda saker som upphandlingsarbetet och jobbet på katthemmet har gemensamma nämnare.

– Man måste kavla upp ärmarna och göra jobbet hela vägen. På katthemmet måste det var städat och rent och varje katt måste få sin beskärda del av kärlek och omsorg. Samma sak gäller i upphandlingsarbetet, det går inte fuska eller ta några genvägar, säger hon.

Förarbetet en viktig pelare i upphandlingen

I offentliga upphandlingar trycker Eva-Lena extra mycket på planeringen och förberedelser inför upphandlingen. Om man inte är noggrann med den påverkar det slutresultatet.

– Det är i planeringsfasen eller den förberedande fasen som man har störst påverkan på pris och kvalitet, säger Eva-Lena. Det man gör i upphandlingen bygger på det man kommit fram till i planeringen. Därför är det viktigt att göra ett grundligt förarbete.

Hon tycker att man har mycket att vinna på att ta hjälp av henne eller hennes konsultkollegor på AffärsConcept om man känner att upphandlingen riskerar att köra ihop sig.
– Saknar man egna resurser, ligger under tidspress eller står inför en svår och komplex upphandling och känner att man behöver specialistkompetens då kan man höra av sig till oss, tycker hon.