Nätverka med framgång!
Många av oss skulle aldrig sätta sin fot på ett nätverksmingel, varför utsätta sig för påfrestningen? Men det går att lära sig mingla framgångsrikt, och det finns goda råd att hämta.
Efter att ha ställt ut på ett antal olika mässor, arrangerat mängder av seminarier och sammankomster är Anneli Egestam ofta förvånad över den brist på social kompetens som råder i Sverige.
– Många människor tycks osäkra på hur de ska bete sig i en rad olika sammanhang. Men varför? Är det så att rädslan att göra bort sig eller framstå som dum är större än önskan att skapa kontakter, göra affärer och ta till sig ny kunskap som kan lösa problem, säger Anneli Egestam.
Rädslan för att stå för sig själv är väl ännu större på ett proffsmingel än i något annat sammanhang, tänker jag.
– Några är mer vana minglare och de tar i regel kontakt och hälsar på dem som inte är lika vana, säger Anneli Egestam.
Inte ens som reporter går man obemärkt förbi. Jag hamnar i samspråk med Anders Lagerqvist som erbjuder brandsäkerhetstjänster till fastighetsägare. Han tycker att mingel är bra för att det är tidseffektivt.
– Det är inte alla ställen man får gå så rakt på sak. Om man är lite företagsam så får man igen deltagaravgiften på en sådan här träff. Men det gäller att följa upp sina kontakter, säger han.
På det här minglet samlas främst tjänsteföretagare inom näringslivet, men några representanter för Arbetsförmedlingen finns på plats, liksom från Tillväxtverket.
– Här finns ju leverantörerna till offentlig sektor. Om man i sin tjänst ser att det kan vara gynnsamt bör man absolut delta. Och man representerar ju både sitt företag och sig själv. Kontakterna man knyter kan vara bra i många sammanhang, tipsar Anneli Egestam.
Och man måste inte byta visitkort med alla man träffar.
Goda råd
Hur beter man sig då när man stiftar nya bekantskaper med hittills okända människor?
Förbered dig inför minglet, seminariet eller mässbesöket. Att åka på en mässa, delta på ett event eller seminarium är ingen belöning utan en del av arbetet. Rätt hanterat blir det givande för dig som person också.
Vilka företag och personer kommer att vara där? Läs på lite på nätet eller se om det finns en officiell deltagarlista. Oftast delar arrangören ut namnbrickor för att underlätta kontaktskapandet.
Registreringen eller buffén/fikabordet brukar vara ställen där det är lätt att få kontakt. När du väl står med kaffekannan i handen är det lätt att servera personen intill dig på samma gång, och vips är isen bruten. Du har med detta enkla grepp visat såväl omtänksamhet som initiativförmåga.
Lär känna genom att ställa öppna frågor; -Hur, -Vem, -Var, -När? Frågor som inleds med ordet -Varför kan får människor att gå i försvarsställning.
Att avsluta ett samtal är det som förefaller svårast. ”Trevligt att träffas” räcker gott.
– Har ni saker gemensamt och bör träffas igen, byt visitkort och glöm inte att följa upp din nya kontakt. Det är nu du börjar bygga relationer som kan bli givande inför framtiden, råder Anneli Egestam.
Sist men inte minst, försök slappna av lite och ha roligt. Ta inte dig själv på för stort allvar, så ska du se att minglandet och nätverkandet blir desto mer givande!
5 mingeltips
1. Ha rätt inställning – se möjligheterna. Gå på mingel i syfte att lära känna människor, inte för att sälja till dem.
2. Vad vill du uppnå? – Sätt mål. Vilka branscher och befattningar är bra kontakter för dig? Hur många nya kontakter vill du ha?
3. Gör intryck – nå hjärtat. Visa intresse, ställ öppna frågor i syfte att lära känna personen. Vad, hur, när etc. Agera värd! Bjud på dig själv och dina kontakter, visa omtanke, presentera människor du känner för varandra.
4. Samtalet – nå hjärnan. Presentera dig och det du jobbar med i termer av kundnytta. Håll samtalet kort (jämför trailer av ny biofilm). Bjud på något intresseväckande om det du gör. Avsluta snyggt, till exempel ”Trevligt att träffas. Jag ringer dig för ett möte eller Jag minglar vidare.
5. Uppföljning – bygg förtroende. Följ upp dina nya kontakter inom tre dagar. Det är nu som relations- och förtroendebyggandet börjar. Gör det du har sagt att du ska göra.
Glöm inte dina verktyg: visitkort och penna.