S vill förbjuda religiösa friskolor
Svensk skola ska inte vara en tummelplats för extremism och radikalisering. Det menar inrikesminister Mikael Damberg (S) och justitie- och migrationsminister Morgan Johansson (S).
Personer som Säkerhetspolisen bedömer som hot mot Sveriges säkerhet har fått driva skola, och det har till och med förekommit att IS-återvändare har fått anställning på skolor, framhåller de i en debattartikel i DN.
– Vi socialdemokrater driver därför förslaget att förbjuda religiösa friskolor och vi vill reformera friskolesystemet i grunden.
Mikael Damberg (S), inrikesminister.
Terrordåden i Europa
Bakgrunden är de islamistiska terrordåd som nyligen drabbat Frankrike och Österrike och som Sveriges regering fördömer. Damberg och Johansson påminner om att statsministern har uttryckt Sveriges solidaritet med våra europeiska vänner.
– Ytterst riktar sig dåden mot våra demokratiska värderingar, med syftet att skada det öppna samhället och driva på den polarisering som extremismen får näring av. Men Europa kommer varken att gå i den fällan eller ge vika för terrorister, framhåller ministrarna.
Förstärkt skydd
De försäkrar också att regeringen följer händelseutvecklingen noga. De skriver: Polismyndigheten och Säkerhetspolisen uppdaterar löpande sina lägesbedömningar och arbetar för att förhindra att liknande dåd ska ske i Sverige. Franska, österrikiska och judiska intressen och platser i Sverige har under de senaste dagarna fått förstärkt skydd.
Ministrarna betonar att Sverige aldrig kommer att göra avkall på de principer och värderingar som gör vårt land fritt, öppet, demokratiskt och tolerant.
– Det spelar ingen roll hur hårt dessa fundament prövas. De kommer att stå pall. Extremism och radikalisering ska bekämpas och motarbetas överallt och på alla nivåer, avslutar Mikael Damberg och Morgan Johansson.
Friskolornas riksförbund har kommenterat förbudsförslaget, se nedan.
https://www.friskola.se/2020/11/09/forminska-inte-problemet-med-radikalisering-och-okad-ungdomsbrottslighet-till-att-handla-om-friskolereformen/