Starka leveranskedjor ger nöjda kunder
Det är tydligt att framtiden för e-handel kretsar kring kunden. Giganter som Amazon använder sig redan idag av nästa generations teknik. Som ett resultat har konsumenternas förväntningar på snabb leverans och minimala kostnader ökat markant.
Det skriver Carsten Lundin, försäljningschef i Sverige vid det internationella logistikföreget BluJay.
För att skapa positiva kundupplevelser krävs nya investeringar. När det gäller investeringsprioriteringar i försörjningskedjan rankas affärsintelligens och analys högst, tätt följt av ökad synlighet. Även om förbättring av synlighet i försörjningskedjan har varit en hög prioritet för varumärken, är synlighet från ax till limpa (end-to-end) ett utmanande mål att uppnå när leveranskedjor fortsätter att expandera över hela världen.
Trots detta är denna transparens i leveranskedjan nyckeln till att noga övervaka transporter och snabbt kunna lösa kundproblem, vilket gör detta exceptionellt viktigt för återförsäljare. Samtidigt framstår affärsinformation och analys som ett nytt område att satsa på. Fram till de senaste åren har analytics inte haft mycket tyngd i branschen, men det är uppenbart att detta blir ett allt mer strategiskt sätt för återförsäljare att förbli konkurrenskraftiga.