Starka leveranskedjor ger nöjda kunder

Det är tydligt att framtiden för e-handel kretsar kring kunden. Giganter som Amazon använder sig redan idag av nästa generations teknik. Som ett resultat har konsumenternas förväntningar på snabb leverans och minimala kostnader ökat markant.

Det skriver Carsten Lundin, försäljningschef i Sverige vid det internationella logistikföreget BluJay.

Även om det är underförstått att en stark leveranskedja är nyckeln till positiva kundupplevelser återstår tiotusenkronorsfrågan – är kundtillfredsställelse verkligen tillräckligt för att konkurrera med pris och produkt? Svaret är utan tvekan ett rungande ja.
Utmanande mål

För att skapa positiva kundupplevelser krävs nya investeringar. När det gäller investeringsprioriteringar i försörjningskedjan rankas affärsintelligens och analys högst, tätt följt av ökad synlighet. Även om förbättring av synlighet i försörjningskedjan har varit en hög prioritet för varumärken, är synlighet från ax till limpa (end-to-end) ett utmanande mål att uppnå när leveranskedjor fortsätter att expandera över hela världen.

Trots detta är denna transparens i leveranskedjan nyckeln till att noga övervaka transporter och snabbt kunna lösa kundproblem, vilket gör detta exceptionellt viktigt för återförsäljare. Samtidigt framstår affärsinformation och analys som ett nytt område att satsa på. Fram till de senaste åren har analytics inte haft mycket tyngd i branschen, men det är uppenbart att detta blir ett allt mer strategiskt sätt för återförsäljare att förbli konkurrenskraftiga.

Bygg bort silo-tänket
Men glöm inte att bygga bort silotänket. Dolda system och processer är ofta de största hindren som påverkar innovation i leverantörskedjan. Avsaknad av stöd från ledning för finansiering och resurser är en annan bromskloss. Genom att se till att leveranskedjan blir en konversation som ständigt förs på ledningsnivå blir det möjligt för företag att anpassa sig till ny teknik och praxis vilket ger kunden den bästa möjliga kundupplevelsen – från det att kunden checkar ut i onlinebutiken och fram till leverans till dörren.
Sammantaget genomgår branschen en omfattande resa och detaljhandeln kan inte längre vara beroende av gamla affärsprocesser för att förbli konkurrenskraftig. I takt med att konsumenternas förväntningar fortsätter att stiga och köpbeteendet blir mer oförutsägbart är det mycket viktigt att ha en stark leveranskedja.
Konkurrensfördel
Att ge en gynnsam kundupplevelse är inte längre bara en konkurrensfördel, utan ett krav för återförsäljare som vill förbli framgångsrika spelare. Varumärken måste noggrant analysera och anpassa sina leveranskedjor på alla nivåer i verksamheten för att leverera en överlägsen kundupplevelse.
Som ett resultat är förbättrad synlighet, datakvalitet och företagsfinansiering alla viktiga faktorer som kokar ner till den viktigaste varumärkesdifferentieraren av alla – nämligen en överlägsen kundupplevelse.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *