AI hjälper handeln fylla butikerna med bibehållet avstånd

I kölvattnet av Covid-19 står handeln inför stora utmaningar. En av dem är att göra butiksmiljöerna tillgängliga för sina kunder på ett säkert och ansvarfullt sätt. Ett verktyg som kan bli del av lösningen på detta är tillämpa AI på rörelsemönster. 

Nedgången i besök i butiker och köpcentra har rasat internationellt och i Sverige. Den senaste mobilitetsrapporten från Google visar en besöksminskning med 21 procent för verksamheter inom handel, restaurang och underhållning under perioden 9 april till 21 maj 2020.

Även om man i det svenska samhället redan tillämpar social distansering behöver många butiker nu en lösning på hur de ska planera och skapa processer som säkerställer hälsan och säkerheten för såväl kunder som anställa. Detta behov kommer att öka i takt med att Sverige övergår till det nya normala och besöksnivåerna stiger.

Specialiserade på datorseende
Mjukvaruföretaget Deep North specialiserar sig på ”datorseende”, det vill säga att få datorer att bearbeta och skapa meningsfull kunskap av visuell information. I ett pressmeddelande meddelas att deras AI-plattform för analys av videomaterial från detaljhandel, köpcentra, transporter och kollektivtrafik kan hjälpa beslutsfattare att bättre förstå mänskliga beteenden i den fysiska miljön.

Insikterna kan användas till att såväl återta besökstalen som att förbättra kundupplevelsen. Samma teknik kan snart börja användas och bidra till att samtidigt hålla smittkurvan nere och affärerna uppe.

Mäter rörelsemönster
– Fysiska butiker och andra serviceinrättningar behöver särskilda lösningar som bidrar till deras tillväxt och försäljning, ger dem rätt slags anpassningsbarhet och skyddar deras kunder. Vår teknologi mäter butikens beläggning och rörelsemönster, vilket vi hoppas kan hjälpa dem som ansvarar för dem att fatta rätt beslut om öppethållande och att hälsa fler kunder välkomna tillbaka, säger Dejan Subosic, Europachef för Deep North.

Alexandr Subosic och Dejan Subosic.

Han menar att det ska bli intressant att se vad av det ”nya normala” som faktiskt kommer bestå inom affärer och handel. Som läget är nu säger han att AI och dataanalys kommer betraktas som betraktas som mycket kraftfulla verktyg för att kunna återta handel och låta den växa och utvecklas framåt.

Beräkningar och prognoser
Som exempel på vad plattformen kan bidra med listar han:

  • Automatiska beräkningar av butiksbeläggning som gör att butiksansvariga direkt kan larma kunderna om gränsen överskrids. (Vilket ersätter manuell övervakning och beräkning).
  • Prognoser över kö- och väntetid för att få komma in i en butik eller få betala i kassan.
  • Bedömningar av om anställda och kunder följer rekommendationerna om social distansering i butik.
  • Identifiering av var i butiken kunderna ansamlas för att bättre kunna organisera hyllor och avstånd mellan viktiga och högtrafikerade varusegment.

– Det blir viktigare än någonsin för företag och andra aktörer som ansvarar för fysiska rum också förstår den data som omger dem, så de kan garantera säkerheten för besökare och kunder. Data från den fysiska världen är inte längre bara något som är spännande, det är livsnödvändigt, säger Dejan Subosic.

 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *