Fler än hälften har upplevt ”censur” på nätet

Fler än hälften av svenskarna har själva eller känner någon som utsatts för internetcensur. Lika många anger även att de inte litar på att deras personliga information skyddas när företag samlar in information online. Det visar en ny undersökning av VPN-företaget TunnelBear.

Det framgår av ett pressmeddelande. Enligt en ny undersökning bland 5500 respondenter i Sverige, USA, Kanada, Storbritannien, Australien, Ryssland och Norge visar det sig att fler än hälften (53,4 %) av svenskarna svarar att de, eller någon de känner, har upplevt internetcensur. Det är bara USA som har en högre siffra (54 %).

Sverige delar andraplatsen med Norge. Enbart cirka 15 procent av de svarande i Sverige har inte hört talas om någon som upplever internetcensur. Drygt varannan respondent i Sverige (52,8 %) svarar också att de inte litar på att deras personliga information tas väl hand om när företag samlar in information online.

Konsumenter mer medvetna
”När vi som konsumenter blir alltmer medvetna och försiktiga gällande internetcensur så behöver vi också öka kunskapen kring hur vi ska skydda oss mot dessa intrång på vår frihet. På TunnelBear är vi ständig försvarare av ett gratis och öppet internet. Genom vår teknik och åtgärder mot censur i länder som Iran och Venezuela är vårt mål att hjälpa alla att få tillgång till den mest korrekta och uppdaterade informationen som finns tillgänglig”, säger Justin Watts, chefsingenjör på TunnelBear.

Vanligaste orsaker
Respondenterna i Sverige anser att de vanligaste orsakerna till att de möter internetcensur är för att inte komma in på webbplatser med olämpliga bilder eller information (51 %), en individs politiska tillhörighet (41,8 %), att regeringen försöker motverka att väljare uttrycker åsikter som är negativa för regeringen (41,4 %) samt skydd från webbplatser som kan ha skadlig kod eller andra skadliga datavirus (37,8 %).

Undersökningen visar även att åtta av tio (80,4 %) av de tillfrågade svenskarna säger att de har tänkt på att nyheter och information de tar del av på nätet genomgått censur, varav hälften (40,2 %) anger att de tror att mycket av informationen sannolikt censureras. Enbart 18 procent säger att de aldrig har tänkt på censur i det sammanhanget, vilket är en låg andel jämfört med länder som Storbritannien, Kanada och Australien där ca en tredjedel av de tillfrågade inte tänkte på censur.

Om undersökningen:
Undersökningen genomfördes under september 2020 av opinionsinstitutet 3Gem, på uppdrag av TunnelBear, och omfattade 5 500 personer, varav 500 i Sverige, i åldrarna 18–65 år från USA, Kanada, Storbritannien, Australien, Ryssland, Norge och Sverige inom området internetcensur.

Om TunnelBear
TunnelBear är dedikerat till ett öppet och tillgängligt internet och stöder internet som ett demokratiskt utrymme, och erbjuder VPN-tjänster som gör det möjligt för användare över hela världen att surfa anonymt på nätet utan censur. Företaget har investerat i avancerad teknik för att stödja öppen tillgång till internet i länder som Iran, Venezuela och Vitryssland som står inför betydande nivåer av censur. Dessutom tillhandahåller TunnelBear prisvärda och effektiva VPN-lösningar till individer som vill utforska ett öppet internet säkert, hemma eller utomlands.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *