Snabbtågsbanor på bropelare överlägsna

Studier har visat att snabbtågsbanor på bropelare miljömässigt och funktionellt är överlägsna bana på mark, kostar betydligt mindre och kan byggas på en tredjedel av tiden. Det skriver tre personer som arbetar med järnvägs- och stadsplanering.
Efter snart 25 års diskussion förbereder politiker och tjänstemän i Sverige höghastighetståg. Men nu har det uppstått tvivel om tågen kan bli lönsamma, skriver Per Corshammar, Bo Larsson och Vlade Naumovski i Sydsvenskan. De hävdar att de som nu diskuterar höghastighetstågens vara eller icke vara har ofullständiga utgångspunkter. Trafikverkets beräkningsmodell missgynnar höghastighetstågen, tycker de tre. Dessutom anför de:

* Många beslutsfattare saknar en helhetssyn när det gäller betydelsen av att olika former av transporter samverkar och vilka samhällsekonomiska effekter det medför, det vill säga minskade kostnader för miljö, klimat, olyckor.
* Det saknas ett visionärt tänkande i ett europeiskt perspektiv.
* Beslutsfattarna ignorerar det billigare och bättre systemet med höghastighetståg på bro ovan mark. Sådana banor fungerar utmärkt i Kina och Japan.
Snabbtågsbanor på bropelare kan byggas för en hastighet på minst 400 kilometer i timmen och eventuellt senare omvandlas till magnetbanor. Bara med höghastighetståg kan järnvägen konkurrera med flyget, inom Sverige och i Europa. De svenska snabbtågen måste få fortsätta ut på det växande europeiska nätet, till Hamburg, Berlin och Bryssel. Länken Oslo–Köpenhamn bör också ingå i höghastighetsnätet, slår skribenterna fast.
Läs hela artikeln via följande länk:
http://www.sydsvenskan.se/2016-10-24/vi-minns-motstandet-mot-oresundsbron-som-forsvann-nar-den-blev-verklighet

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *