Vinnarspel kan stärka elevers matte­kunskaper

Studenter vid Stockholms universitet har utvecklat ett spel som kan stärska svenska elevers studieresultat. Spelet utvecklades för tävlingen Kinect Game Awards som arrangeras av Microsoft, Samsung och Institutionen för data- och systemvetenskap vid Stockholms universitet.

För att stärka skolelevers förmåga och möjlighet till lärande, särskilt inom matematik, har Kinect Game Awards utmanat högskolestudenter att utveckla rörelsestyrda datorspel. Vinnare av tävlingen är spelet MathMagic, motiveringen lyder:

”Det vinnande bidraget har tillsammans med färg och form levandegjort geografi, matematik och geometri på ett intresseväckande och pedagogiskt sätt. Studenterna har på ett kreativt vis skapat en interaktiv berättelse i en förtrollande sagovärld, där motorik styr narrationen. Det är ett spel anpassat för barn som både ger underhållning och möjlighet till kunskap.”

Bakom det vinnande spelet står Björn Fyrvall, Daniel Kihlgren Kallander, Erik Geidemark, Tove Brantberg och Jesper Norberg, samtliga studenter vid DSV.

– Många Educational games fokuserar mer på att eleverna ska klara av proven och få bra betyg, de är inte utvecklade för att eleverna ska lära sig för livet. Det innebär att Educational games ofta tappar spelaspekten och utformas mer som de utbildningar skolan redan har, istället för att dra nytta av de fördelar som man får av koncept som gameplay, design och flöde, säger Daniel Kihlgren Kallander, andraårsstudent på kandidatprogrammet i Datorspelsutveckling – design.

Genom vinsten kommer studenterna att få möjlighet att besöka Microsofts huvudkontor i Seattle, USA.

– Svenska elevers studieresultat i matte måste stärkas. En förutsättning är att eleverna tycker att matte är kul. Studenterna vid DSV har använt sig av den banbrytande tekniken i Kinect för att utveckla spel som erbjuder alternativa sätt att lära sig matte – som passar barn av olika behov, säger Marie Ygge, affärschef offentlig sektor på Microsoft.

Priset delades ut av Pär Sveen, Vice President IT och Telecom hos Samsung, Marie Ygge, affärschef offentlig sektor hos Microsoft och Stockholms universitets prorektor Lena Gerholm, under en ceremoni som hölls vid Institutionen för data- och systemvetenskap i Kista, den 1 mars 2013.  

– Syftet med priset är att ge fler barn möjlighet att lära sig matematik och nå kunskapsmålen. Ett och samma upplägg passar inte alla och det ligger en utmaning i att skapa förutsättningar att lära utifrån elevernas motoriska förmåga, säger Lena Gerholm, prorektor vid Stockholms universitet.

– Kreativiteten bakom detta nya, innovativa spel kommer ge barn chansen att uppleva matematik på ett helt nytt sätt. Oavsett nivå eller behov, har barn nu möjlighet att utforska deras matematiska möjligheter och förbättra deras resultatnivå, säger Christian Emmertz, affärsutvecklare B2B på Samsung Sverige.

Om Kinect Game Awards
Tävlingen Kinect Game Awards är inriktad på utveckling av datorspel för barn, oavsett funktionsförmåga. Syftet är att barnen använder kroppens motoriska förmågor som stöd vid inlärning, särskilt matematik, samtidigt som inlärningen ska vara kul. De utvecklade spelen ska visa hur de stärker elevens lärande samt hur väl grundad den matematiska och pedagogiska ansatsen i spelet är.

Källa: Microsoft

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *