GDPR stärker integriteten
– Vi står inför en av de största integritetsstärkande reformerna någonsin. Det menar Lena Lindgren Schelin, generaldirektör för Datainspektionen och syftar på införandet av GDPR (General Data Protection Regulation).
I en debattartikel i DN 2018-05-25 beskriver Lena Lindgren Schelin hur GDPR har börjat gälla inom hela EU. Den reglerar hur företag, myndigheter och andra organisationer får samla in, hantera och sprida personuppgifter.
Hon hänvisar till en undersökning som EU-kommissionen gjort. I den anser nästan var tredje tillfrågad svensk att de inte har någon kontroll alls över den information som de lämnar ifrån sig online. Bara drygt en av tio anser sig ha full kontroll över sina personuppgifter.
Sanktionsavgifter
Datainspektionen kan numera besluta om sanktionsavgifter, en form av böter för organisationer som bryter mot reglerna. För myndigheter kan avgifterna uppgå till tio (10) miljoner kronor och för företag 20 miljoner euro, eller fyra procent av företagets globala årsomsättning.
– Detta är onekligen ett mycket kraftfullt verktyg för att få företag och myndigheter att följa och respektera integritetsskyddet, framhåller Lena Lindgren Schelin.
Uppmärksamhet utan motstycke
Hon skriver: ”Hotet om avgifter har lett till ett stort arbete på många myndigheter och företag för att rusta sig och inte riskera de höga avgifterna. Den uppmärksamhet som reformen fått saknar motstycke när det gäller data- och integritetsskydd.”
Datainspektionens generaldirektör är övertygad om att vi med GDPR får en lagstiftning som stärker enskildas rättigheter. Medborgarna får ett bättre skydd mot obefogad kartläggning och övervakning genom ökade krav. Personuppgiftsansvariga måste visa att de har rätt att behandla personuppgifter på det sätt de gör.
”Det bygger förtroende”
Hon avslutar: ”Min förhoppning är att de som samlar in, registrerar och använder personuppgifter i sina verksamheter ser bortom risken för avgifter och i stället ser på möjligheterna med att hantera personuppgifter på ett ansvarsfullt och lagligt sätt. Det bygger förtroende hos kunderna och medborgarna. Det minimerar risken för förtroendeskador. Det driver affärer. Det värnar demokratin.”