Oxelösund är bästa upphandlingskommun

Oxelösund har utsetts till ”Sveriges bästa upphandlingskommun 2023” i en årlig undersökning. Nära samarbete med leverantörer och öppen dialog uppges vara nycklar till framgången. OFFENTLIGA AFFÄRER har fått en pratstund med Richard Andersson, upphandlingschef i Oxelösunds kommun.

Det är Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) som i sin årliga undersökning anser att Oxelösund är den bästa upphandlingskommunen i Sverige 2023. Utmärkelsen bygger på enkätsvar från företag som lämnat in anbud i syfte att leverera produkter och tjänster till Oxelösunds kommun under året.

Richard Andersson, upphandlingschef.
Foto: Oxelösunds kommun.

OFFENTLIGA AFFÄRER fick en pratstund via telefon med Richard Andersson och ställde några frågor.

Vilken är din egen uppfattning om varför Oxelösunds kommun fått utmärkelsen?

– Dialogen! Jag har hållit på med dialog sedan jag tog över 2019-2020 då jag införde som regel att vi inför varje upphandling skulle ha en dialog med marknaden. Sedan dess är det 100 procent dialog som gäller.

– Man ska vara litet ödmjuk som kommun, vi har den kompetens som vi har och vi kan formulera vad vi vill ha men kanske inte exakt i detalj hur vi ska ha det. Rom vi blir för detaljerade är risken att vi ställer för många krav eller icke relevanta krav. I stället frågar vi marknaden vad den kan erbjuda och hur det ser ut under kommande år. Vi frågar oss: hur kan vi utforma en upphandling så att den blir så attraktiv för marknaden som möjligt? Sedan väver vi ihop allt till ett förfrågningsunderlag som passar både verksamheten och leverantörerna.

Vad betyder de dagliga kontakterna som kommunen har med företag och näringsliv för upphandlingsklimatet?

– De spelar absolut roll – det handlar om en attitydfråga. Om våra egna företag är positivt inställda från början så är tröskeln lägre för dem att delta med anbud. Vi har inte så stor täckning i Oxelösund för alla våra behov. Men de gånger det finns aktörer så är det bra att redan ha en god relation – så är de positiva till att vara med. Dessutom är det roligare när lokala företag är med och tävlar. Oxelösundshjärtat klappar extra då. Tidigare har man sagt att bara stora aktörer kan vara med, den inställningen har vi försökt sudda ut. Vi förenklar och förtydligar så att alla ska kunna vara med, vi försöker få till ett så enkelt dokument som möjligt. Man ska inte behöva ha en juristavdelning för att tolka våra förfrågningsunderlag.

Hur går kommunen vidare nu för att behålla en god position i upphandlingssammanhang?

– Vi har hittat ett recept som fungerar i grunden. Vi har bra affärer och goda relationer – och så får vi den här bonusen med utmärkelsen! Det blir en bekräftelse på att vi gör rätt. Vi kommer att fortsätta göra attraktiva upphandlingar, sträva efter bättre kvalitet och att det ska vara enkelt att lämna in anbud. Jag brukar säga att ”vi ingår inte avtal” utan ”vi ingår i en relation”. Det ska vara ett ”vi tillsammans”. Detta tror jag är ett vinnande recept för att ha goda relationer och fungerande avtal. Vi fortsätter vara innovativa, försäkrar Richard Andersson.  

Ceremoni i Stockholms stadshus

Han fick nyligen ta emot utmärkelsen under en ceremoni i Stadshuset i Stockholm. I samband med det kommuenterade Richard Andersson händelsen på LinkedIn där han uppgav att det känns mycket hedrande att utses till bästa upphandlingskommun och att det är anbudsgivarnas betyg som ligger till grund för utmärkelsen.
– Det är viktigt för oss på Inköpsavdelningen att tillsammans med leverantörerna skapa bästa möjliga affär utifrån våra gemensamma behov. Genom kontinuerlig dialog och genom att lyssna på marknadens idéer och förslag försöker vi hitta lösningar för allas bästa, förklarade Richard Andersson då.

Varje år utannonserar kommuner och andra offentliga aktörer upphandlingar för stora summor. Det handlar om allt från vardagliga varor som pennor till avancerade tjänster som it-lösningar. Vad och hur kommunen upphandlar har betydelse för näringslivet.

”En angelägen fråga”

Johan Scherlin, näringslivschef, uppger på kommunens webbplats att upphandling av tjänster och produkter till kommunen är en angelägen fråga, många lokala företag vill vara med och leverera.
– Det känns därför väldigt bra att vi har en upphandlingsenhet som ligger så nära företagen, skapar förutsättningar för både stora och små företag, informerar om kommande upphandlingar och även tydligt motiverar beslut på ett sätt som uppskattas både av de som vinner och de som inte vinner upphandlingar hos oss i Oxelösunds kommun, säger näringslivschefen.

KSO: ”fint erkännande”

Även Dag Bergentoft (M), kommunstyrelsens ordförande, kommenterar utmärkelsen. Han tycker att det är roligt att kommunens arbete fått ett fint erkännande.
– Låt oss fortsätta att arbeta tillsammans för att göra vår kommun ännu bättre och fortsätta att leverera utmärkta tjänster till våra invånare. Upphandling handlar inte bara om att uppfylla lagkrav, utan också om att säkerställa att varje investering och avtal bidrar till våra övergripande mål för oxelösundarnas bästa, säger Dag Bergentoft på Oxelösunds kommuns hemsida.

Läs mer om undersökningen i SKR:s rapport.

Foto förstasidan:
Bo Höglander.