Varnar för extrema miljöregler

– Det är politiken som ska ställa kraven på myndigheter. Men i Sverige ger förvaltningslagen myndigheterna stort utrymme att göra egna bedömningar. Politiken har abdikerat, vilket ger myndigheterna för stor makt att agera.

Det menar forskaren Lena Nerhagen och pekar på det hon anser vara ett grundläggande problem; att vi har så mycket makt hos enskilda intressenter på myndighetsnivå som drivs av annat än allmänintresset. Hon exemplifierar med hur Vattendirektivet ”nu används som ursäkt för att köra över medborgare.”

Lena Nerhagen. Foto: LinkedIn.

I ett utförligt reportage i tidningen Näringslivet tas problematiken upp. Ett konkret exempel är området kring Fredriksberg och Säfsen där dammrivningarna kommer att få enorma konsekvenser. Levnadsförhållanden som funnits i århundraden förstörs, påpekas det.

Bristande konsekvensanalys

– Det hade kunnat undvikas om myndigheterna hade genomfört en ordentlig konsekvensanalys, menar Lena Nerhagen som är lektor i nationalekonomi vid Högskolan i Dalarna, inriktad på att granska myndigheter och regelverk för att se om reglerna får maximal nytta till rimlig kostnad.

Forskaren pekar på att det sedan 2018 i förvaltningslagen finns en proportionalitetsprincip som innebär att en myndighet bara får använda ingripande åtgärder mot enskild person eller företagare ”om skälen för dessa uppväger de besvär som åsamkas.” En princip som borde vara tillämplig om dammrivningar får orimliga konsekvenser för boende i ett område, anser lektorn.

– Det handlar om att värdera kostnaden för de som bor där. För samhället i stort kanske det inte spelar någon roll, men för de boende bli kostnaden hög, säger Lena Nerhagen till tidningen Näringslivet.

Politiken har abdikerat

Ett stort problem i sammanhanget är att politiken har abdikerat, vilket ger myndigheterna för stor makt att agera, menar Lena Nerhagen vidare. I det svenska förvaltningssystemet finns en frånvaro av politik, vilket illustreras i exemplet med vattendirektivet, menar lektorn.

Hon anser att politikerna måste agera i ett tidigt skede för att undvika skenande kostnader.. Sätter man miljökvalitetsnormer i händerna på en handläggare i en kommun ”så springer den mot det målet. Det är så målstyrning fungerar.” Därför måste staten i ett tidigt skede göra avvägningarna, fastslår Lena Nerhagen.

Läs mer här.