Gröna biltrender
Mattias Goldmann från Gröna Bilister har utmejslat tre gröna trender att hålla ögonen på; storleken går ner, alltfler bilar blir allt mer avgasfria och bilindustrin öppnar för att man inte behöver köpa bil längre.
Tiden då varje ny generation av samma bil blev större och tyngre är förbi. På Genèvesalongen som gick av stapeln i mars var det premiär för en hel rad med modeller som är mindre och lättare än sin föregångare. Fem exempel är särskilt belysande:
BMWs modellnamn avslöjade förut motorstorleken, men nya 328 är inte en 2,8 liters V6:a utan en tvåliters fyrcylindrig turbo, vilket pressar förbrukningen och är en del i att märket sju år i rad utsetts till mest hållbara av Dow Jones.
Fiat 500 L som i ”large” är upp till sjusitsig, men använder Fiat 500:ans pyttelilla tvåcylindriga motor, vilket ger en förbrukning kring 0,45 liter bensin per mil.
Ford Focus fås nu med en trecylindrig turbomotor på bara en liters storlek. Det ger mindre friktionsförluster, minskar vikten och pressar förbrukningen med uppemot 30 procent. Motorn kommer också att användas i B- och C-Max.
I nästa steg kan hela bilen byggas ut ifrån den mindre motorn, med mindre motorhuv, mindre frontyta och ännu större bränslevinster.
Peugeot 208 är mindre och lättare än föregångaren 207. Tillsammans med trecylindriga motorer och smartare teknik ger det i snitt 30 procent lägre koldioxidutsläpp. Samtidigt är bilen större invändigt än förut.
Volkswagen lanserar cylinderavstängning på bred front; en fyrcylindrig motor stänger av och slår på två av cylindrarna efter behov. Färre cylindrar minskar förbrukningen, men att få funktionen att fungera smidigt är varken lätt eller billigt.
Många konstruktörer använder dyra lättviktsmaterial, men Toyota visar med sin modell FT-Bh hur en fullt fyrsitsig bil kan väga under 800 kilo utan att vara dyr att bygga. Den låga vikten gör att en tvåcylindrig bensinmotor räcker, tillsammans med en liten elmotor. Med värmereflekterande färg minskas behovet av luftkonditionering, vilket bidrar till att pressa förbrukningen till 0,21 liter per mil.
Alltmer avgasfritt
På Genèvesalongen korades för andra året i rad en elbil till Årets Bil i Europa, Nissan Leaf i fjol och nu Opel Ampera/Chevrolet Volt. Den har en bensinmotor som används när batterierna är tömda, och då bara för att driva generatorn – den driver aldrig hjulen. Exemplet visar att gränserna suddas ut mellan vad som är vad, och snart sagt alla nya bilar har någon form av hybridisering.
Laddhybriderna blir snabbt fler, med stora skillnader i tänkesätt. Toyota Prius säljs från sommaren som laddhybrid i Sverige, med drygt två mils räckvidd, utifrån att en vardagskörning sällan är längre och att merkostnaden för större batterier inte motsvaras av ökad nytta. Andra menar att det är alltför kort, kanske bryr man sig inte ens om att sätta sladden i väggen för två avgasfria mil? Volvos kommande laddhybrid går ungefär sex mil på el och Opels Ampera upp till åtta.
Toyota premiärvisar Yaris i hybridversion med lägst utsläpp av alla småbilar och samma pris som dieselversionen. Hybridtekniken är så kompakt att den inte inkräktar på vare sig passagerar- eller bagageutrymmet och Toyota räknar med att den ska stå för en fjärdedel av försäljningen redan i år. Start-stopp-teknik som slår av motorn vid rödljus och minskar både bränsleförbrukning och avgaser, är nu standard också på småbilar.
BMW har nu ett eget undermärke för elbilar och laddhybrider, BMW i, som i ”intelligence”. Nästa år kommer småbilen i3, året därpå laddhybriden i8. Den har en elmotor fram och en trecylindrig bensinmotor bak, vilket gör den fyrhjulsdriven när man så önskar. Karossen är av kolfiber, dyrt men ändå lönsamt eftersom minskad vikt gör att bilen inte behöver så många dyra batterier.
Viktiga premiärer
De rena elbilarna får en ny skjuts framåt med flera viktiga premiärer:
Ford Focus Electric ser ut som en vanlig Focus – genom att använda standarddelar minskas kostnaderna för inköp och reparationer. Nackdelen är att batterierna inte är integrerade i konceptet, utan tar upp en stor del av bagageutrymmet.
Nissans minibuss NV200, New Yorks nya taxi, kommer som elbil, både för passagerare och gods. Tekniken delas med Leaf.
Renault Zoe är stor som en Polo och prissatt från ca 190 000 kr. Räckvidden är 200 km, laddtid från en halvtimma.
Mindre viktig men roligare är Twizy, en tvåsitsig halvöppen minibil.
Köp inte bil!
Bilsalonger har alltid handlat om att övertyga kunden att köpa ny bil. Inte längre. På Genèves bilsalong finns flera bilar som inte går att köpa, som Volvos eldrivna C30 som bara kan leasas och sedan lämnas tillbaka. Hos Renault får man köpa elbilen, men batterierna leasas för att minska kundens oro över hur bra de ska hålla.
Flera bilmärken storsatsar på egna bilpooler, utifrån att allt färre av morgondagens konsumenter vill äga sin bil. Volkswagen har Quickcar, Volvo Sunfleet och Daimler-Mercedes Car2Go, dit en stor andel av Smarts nya elbil ska gå.
Trenden ger nu till och med särskilda bilmärken, som Bolloré som skapades för lånebilskonceptet Paris AutoLib, som påminner om lånecyklar fast med elbilar. Först efter att Paris har fått närmare 3000 elbilar låter Bolloré andra kunder skaffa bilen, och först i kön står andra storstäder som också vill erbjuda bilens frihet till sina invånare samtidigt som luften blir renare. Citroën tar ett steg till och erbjuder en webblösning där man kan lägga in sitt resemål, så får man förslag på bästa resesätt. Ofta är det inte egna bilen. När bilindustrin själva säger det, har något stort hänt.
Mattias Goldmann