Första spadtaget för Ostlänken
Den 6 november 2024 startade bygget av järnvägssträckningen Ostlänken. Trafikverket sände live direkt från Gerstaberg i Järna Söder om Södertälje, som var platsen för det första spadtaget.
Vid arrangemanget deltog bland andra representanter från regeringen, Trafikverket samt kommunstyrelseordförandena i de olika deltagande kommunerna utmed sträckningen.
Därmed är Trafikverket i gång med den första entreprenaden för byggnationen av den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Järna och Linköping. När Ostlänken är färdig ska det vara möjligt för ”fler, snabbare och smidigare resor” heter på Södertälje kommuns hemsida.
Förhoppningen är att fler människor ska få närmare till bostäder, studier och arbeten – samtidigt som hela landet drar nytta av att det blir mer plats på spåren för hållbara godstransporter. ”För Södertälje innebär detta tillgång till en större arbetsmarknad. Det kommer vara möjligt att pendla mellan Södertälje och Norrköping eller Linköping med goda restider när Ostlänken är byggd.”
Handelskammare firar
Den 13 november 2024 ordnar Östsvenska handelskammaren ett firande av att det första spadtaget för Ostlänken ägt rum. Platsen är Kammarforum, Dalsgatan 13 i Norrköping.
Magnus Sjöberg, programchef Ostlänken, kommer att berätta det senaste om ”Sveriges största infrastrukturprojekt i modern tid”, heter det på Östsvenska handelskammarens webbplats. Arrangören lovar att deltagarna får veta allt ”på övergripande nivå och dessutom tillfälle att ställa frågor, föra dialog och nätverka.”
Med på mötet är även representanter från ESIC-partners, det vill säga kommunerna och regionerna utmed sträckningen. Dessa ska ge sin bild av vad Ostlänken innebär på regional och lokal nivå, nu när projektet satts i gång.
Nätverk firar tio år
Östsvenska handelskammaren passar på att slå två flugor i en smäll eftersom nätverket ESIC fyller tio år i höst. ”Vi tycker det är läge att fira” menar man. Efter det ordinarie programmet den 13 november avslutar man med kalas.
ESIC, East Sweden Infra Cluster, är ett nätverk inom infrastruktur och hållbar stadsutveckling. Sedan 2014 vill man vara ett ”professionaliserat nätverk och regional kraftsamling i näringslivet för att förverkliga Ostlänken och andra stadsomvandlingsprojekt.” Nätverket är en del av Östsvenska Handelskammaren.
Anhängare och kritiker
Ostlänken tycks ha både hängivna anhängare och ihärdiga kritiker. Bland annat har det gigantiska projektet genom åren kritiserats för att vara alltför kostsamt. ”Ostlänken ett av de mest förfärliga, men inte enda, exemplen på att det finns systematiska problem med att kostnaderna kraftigt underskattas”, förklarade Lars Hultkrantz, Örebro universitet, i augusti 2024.
Den 13 januari 2024 skrev Dagens Nyheter: ”Ostlänken, de 16 milen ny järnväg mellan Stockholm (Järna) och Linköping, kommer att bli en av Europas dyraste. Regeringen kräver nu att den senaste prislappen, 91,4 miljarder, inte får spräckas. På ett knappt decennium har den stigit med 200 procent medan priser i allmänhet gått upp nio.”