Irrelevanta krav i upphandlingar

Över 90 procent av medlemsföretagen i säkerhetsbranschen anser att upphandlingarna av säkerhetstjänster i offentlig sektor innehåller irrelevanta krav. Det visar en medlemsenkät som Säkerhetsföretagen genomfört.

– Vi vill fortsätta synliggöra att branschen verkligen vill ha hård kravställning och skarp uppföljning. Men att det ska ställas rätt krav, säger till OFFENTLIGA AFFÄRER Li Jansson (bilden förstasidan) , Säkerhetsföretagen.

Hon och kollegan Sten Storgärds (bild nedan) anser att kommunala och regionala upphandlare måste bli bättre på att ställa och följa upp krav när de upphandlar säkerhetstjänster.

Li Jansson är bransch- och näringspolitisk chef på Säkerhetsföretagen, och Sten Storgärds är näringspolitisk expert i samma organisation.

I ett debattinlägg framhåller de att målen måste hänga ihop med att de upphandlade tjänsterna följs upp. Hela 61 procent av säkerhetsföretagen anger att upphandlarna i nuläget aldrig eller nästan aldrig följer upp kraven under avtalstiden. Hälften av företagen anger att kvaliteten aldrig följs upp.

– Det är en allvarlig varningsklocka från branschen som borde föranleda åtgärder från upphandlande aktör, tycker Li Jansson och Sten Storgärds.

”Bättre leverantörsdialog”
OFFENTLIGA AFFÄRER fick svar på frågor av Li Jansson med anledning av budskapet som hon och kollegan framför.

Hur ser fördelningen bland era medlemmar ut när det gäller storlek på företagen?
– En handfull stora företag står för den största omsättningen. Men små och medelstora företag är de flesta till antalet.

Vilket gensvar har ni fått av upphandlande enheter/offentlig sektor på debattartikeln?
– I grunden positivt. Jag tror att många upphandlare plötsligt hamnat i ett läge där de utöver allt annat också blir ansvariga för att säkerheten blir rätt. Då behövs en förstärkt dialog och där kan vår enkät fungera som en utgångspunkt för hur leverantörsdialogen kan bli bättre. 

Hur kommer Säkerhetsföretagen att gå vidare med opinionsbildningen kring frågan om krav och krångel i säkerhetsupphandlingar?
– Vi vill fortsätta synliggöra att branschen verkligen vill ha hård kravställning och skarp uppföljning. Men att det ska ställas rätt krav! Vi kommer att fortsätta arbeta både nationellt och lokalt med rapporter och seminarier för att synliggöra det.  

Vissa säkerhetsupphandlingar måste ha speciell kravställning p g a produktens/tjänstens känsliga art – hur stor är medvetenheten kring detta bland era medlemmar?
– Mycket stor. Säkerhetsföretagens medlemmar arbetar dagligen med den typen av upphandlingar. Så det är något som kommer naturligt i och med att företagen är just specialister på säkerhet. För andra branscher kanske uppförsbacken är högre, men våra företag utför bevakning på skyddsobjekt och myndigheter där säkerhet är en självklar del, avslutar Li Jansson.

Svårt för småföretag
OFFENTLIGA AFFÄRER har även tagit del av upphandlingsenkäten och branschens slutsatser och förslag till förbättringar.

En av slutsatserna är att 43 procent av företagen upplever att det är mycket svårt för små och medelstora företag att delta i upphandlingar. Inget – noll – företag upplever att det är mycket enkelt för små och medelstora företag att delta i upphandling.

Bland förbättringsförslagen märks – förutom att uppföljningen av leverantörerna måste bli bättre – att upphandlarna måste se över så att kraven på leverantören bättre hänger ihop med syftet med upphandlingen.

– Kravställande är avgörande för en god kvalitet, menar man.

Dessutom anser de svarande medlemmarna att leverantörsdialogen måste stärkas och att upphandlingarna måste präglas av en rimlig balans mellan pris och kvalitet.

Läs mer här.

Debatten var införd i Dagens Samhälle den 12 juni 2021.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *