Kritik mot rättvisemärkt
Fler än 60 kommuner har skrivit på avtal om att köpa ett visst antal Fairtrade eller Rättvisemärkta produkter. ”Kommuner handlar med skattepengar, alltså spenderas skattemedel i dag på en utvald kategori produkter”, skriver PR-konsulten Rebecca Weidmo Uvell på webbsajten Uvell Kommunikation.
Hon pekar på att Rättvisemärkt ägs av LO och Svenska Kyrkan och att föreningen är bidragsfinansierad. Märkningen säljs dock via licenser och den verksamheten är placerad i bolag med en omsättning på över 18 miljoner kronor om året.
LO självt hävdar att märket ”är en oberoende produktmärkning som garanterar att en produkt har tillverkats med schysta arbetsvillkor.” Men Uvell har en annan uppfattning. Den ideella föreningen som bildar opinion för ”schyssta villkor” erhåller inga intäkter från försäljningen av licenser, utan söker bidrag. Trots att bolaget har 15 miljoner kronor i fritt eget kapital.
Rebecca Weidmo Uvell riktar även kritik mot själva modellen med Rättvisemärkt och citerar bland annat artikel i Svenska Dagbladet. I dag är det bara 30 procent av kaffet som Fairtradeodlas och som säljs under den etiketten. Resten säljs på den ordinarie kaffemarknaden, vilket pressar ner priset på det kaffe som de bönder som inte är anslutna till Fairtrade har odlat. ”Man styr med andra ord resurser till de rikare bönderna som är inne i systemet, och inte till de fattigaste, som står utanför”, hävdar Uvell.
Hon pläderar i stället för en annan märkning, Freetrade. Istället för att med riktade subventioner sätta marknaden ur spel och i slutändan bara göra så att andra människor än de subventionerade kan lyftas ur fattigdom, är det mycket bättre att arbeta för en värld utan tullar och med frihandel, tycker skribenten, och avslutar: ”Det tar betydligt fler människor globalt sett ur fattigdom än något annat”.