Ny pilotutbildning inom e-handel
Regeringen har gett Statens servicecenter i uppdrag att ta fram en pilotutbildning som ska hjälpa myndigheter att öka användningen av digitala beställningar via e-handelssystem.
Syftet med utbildningen är:
- Att ge myndigheterna de verktyg och förutsättningar som behövs för att öka andelen digitala beställningar.
- Att hjälpa myndigheterna att skapa effektiva flöden som ger tids- och kostnadsbesparingar.
Statens servicecenter ska också se över möjligheten att tillhandahålla en tjänst för att kunna analysera myndigheternas inköp. Tjänsten ska göra det möjligt för myndigheterna att analysera och redovisa vad som har köpts, för hur mycket, från vilka leverantörer samt hur inköpen kan kategoriseras.
OFFENTLIGA AFFÄRER tog kontakt med Statens servicecenter. Annica Schönlund Storm, avdelningschef för tjänsteleverans ekonomi- och konsulttjänster på Statens servicecenter, svarar på våra frågor.
Annica Schönlund Storm, avdelningschef, Statens servicecenter.
Foto: Statens servicecenter.
Vilka vänder sig denna utbildning till i första hand?
– Pilotbildningen som genomförs under hösten har erbjudits till de myndigheter som idag är kunder inom e-handel hos Statens servicecenter
Berätta kort om inspirationsdagen den 25 oktober.
– Under inspirationsdagen diskuterades varför e‑handel är viktigt och vilka faktorer som är viktiga för att lyckas. Bland fördelarna lyftes förbättrad avtalsefterlevnad, snabbare processer, bättre kontroll över inköp och större möjlighet till analys. Dessutom betonades hur e‑handel kan öka medborgarnas förtroende genom ökad transparens och bättre styrning.
– En av fördelarna med att digitalisera inköpen är att det blir lättare att följa upp och spåra allt vi köper. Med automatiserade kontroller kan vi snabbt upptäcka och hantera avvikelser, vilket minskar risken för fel och oegentligheter.
Vilka var där och hur blev reaktionerna?
– Drygt 90 personer från närmare 60 myndigheter som i dag är kunder hos Statens servicecenter. Bland deltagare fanns både personer med stor erfarenhet från e-handel och andra som ännu inte börjat e-handla. Då det var en sändning från studio fanns det begränsade möjligheter till dialog, så reaktionerna under sändningen var få. Däremot har vi fått inspel från deltagarna genom den enkät som skickades ut efter genomförandet.
Hur följs inspirationsdagen upp?
– En enkät är utskickad där vi ställt frågor både kring innehållet i inspirationsförmiddagen, vad myndigheten idag saknar för att komma i gång med e-handel och vilket stöd och kompletterande tjänster som de önskar från Statens servicecenter. Här visar de första svaren att det största hindret att komma i gång är brist på interna resurser, brist på kompetens och i viss mån bristande förståelse från ledning och övrig organisation gällande nyttan av e-handel. Att öka kunskapen i systemet och hur man praktiskt kommer i gång är områden där vi ser att Statens servicecenter kan bidra.
Hur ligger Sverige till när det gäller e-handel jämfört med andra EU-länder? Finns någon sådan undersökning?
– Myndigheten för digitalförvaltning är den myndighet som gör analyser gällande e-handel; www.digg.se . Där hittar man framför allt rapporter gällande digitalisering i ett bredare perspektiv. Undersökningar gällande e-handel gäller endast den svenska statsförvaltningen.
Finns det i övrigt något som ni vill förmedla kring pilotutbildningen?
– Syftet med pilotutbildningen är att ge myndigheterna de verktyg och förutsättningar som behövs för att öka andelen digitala beställningar och skapa effektiva flöden som ger tids- och kostnadsbesparingar.
– Utbildningen är en del av en större handlingsplan för att förebygga korruption i inköpsverksamhet och kommer att finansieras genom avgifter från deltagande myndigheter. Efter inspirationsförmiddagen med efterföljande enkätundersökningen har ett antal myndigheter visat intresse att delta i en utbildning kommande år för att främja elektroniska beställningar.
– Inom ramen för regeringsuppdraget ska Statens servicecenter också se över möjligheten att tillhandahålla en tjänst för att kunna analysera myndigheternas inköp. Tjänsten ska göra det möjligt för myndigheterna att analysera och redovisa vad som har köpts, för hur mycket, från vilka leverantörer samt hur inköpen kan kategoriseras.
Om Statens servicecenter
Visionen är att göra staten mer tillgänglig och effektiv. Genom att tillhandahålla administrativa tjänster till myndigheter, och lokal statlig service till medborgare och företagare, vill Statens servicecenter bidra vi till samhällsnytta för alla.
Läsa mer här: