Studenter kan inte läsa – trots toppbetyg

Trots betyg i toppskiktet och att de kommit in på prestigefyllda utbildningar saknar studenter förmågan att läsa texter. Ett aprilskämt? Nej det är resultatet av en granskning som Helsingborgs Dagblad (HD) har gjort.

HD och Sydsvenskan har intervjuat ett tiotal lärare på universiteten i Lund och Malmö. Dessa berättar om studenter som i många fall har stora problem med att läsa längre texter. Tidningen Näringsliv återger i sin tur nyheten i sitt nyhetsbrev 2024-11-14.

Ett flertal lärosäten i Skåne där lärarna intervjuats ger en överensstämmande bild. Många elever saknar en förmåga att tillgodogöra sig innehållet i texter, framför allt långa sådana. De uppges dessutom ha en bristande förståelse för ord. Många studenter har trots sina höga betyg aldrig lärt sig att läsa böcker, är den slutsats som lärarna drar.

Läs- och skrivövningar

Lärosäten har till och med ansett sig nödgade att infoga läs- och skrivövningar i utbildningen.

Nina Lundegren, lektor och programansvarig på tandläkarprogrammet vid Malmö universitet, säger till HD att en del av studenterna saknar de förkunskaper man kan förvänta sig med de höga antagningspoäng som de uppvisar. Därför har man lagt in moment som ska hjälpa studenterna att komma in i högre studier.

Minister uttalade sig

Nyligen förklarade skolminister Lotta Edholm (L) enligt flera medier det faktum att svenska elever har bristande IT-kunskap med att de inte kan läsa, skriva eller räkna ordentligt.

Edholm hänvisade till en undersökning som visar att två av fem åttondeklassare är svaga på att bearbeta och granska digital information. Ministern menar att lösningen är att ”gå tillbaka till grunderna”, det vill säga elever behöver lära sig läsa, skriva och räkna ordentligt innan de utsätts för datorer.

Bilden på förstasidan: arkivbild/genrebild (som inte har direkt samband med artikelns innehåll).