Vill se patienten som måltidsgäst
Ett helt nytt arbetssätt med patienten som gäst. Så beskriver Fazer Food sin roll som leverantör av cirka 100 000 måltider genom ett avtal med Region Skåne.
Fazer Food Services utvecklades positivt förra året och omsättningen uppgick till 1,4 miljarder kronor. Utvecklingen beror på ett starkt inflöde av nya kontrakt för företag och inom offentlig sektor. OFFENTLIGA AFFÄRER fick en kort intervju med Joakim Nilsson, vd Fazer Food Services Sverige.
Ett av årets viktiga avtal omfattar patientmåltider till Region Skåne värt ca 65 miljoner kronor, heter det i ert tidigare pressmeddelande. Kommer Fazer Food Services att gå vidare och lägga anbud på fler liknande affärer i Sverige?
– Genom avtalet med Region Skåne har vi fått möjlighet att servera ungefär 100 000 måltider varje månad, vilket såklart är jättestort för oss. Måltiderna i hälso- och sjukvården är något som vi satsar stort på och vi vill absolut utveckla konceptet från Region Skåne i fler delar av landet. Den offentliga måltiden är viktig och har stor påverkan på marknaden och utvecklingen av måltidstjänster som vi hoppas få vara med att påverka på fler håll i landet.
I Skåne ska patienterna få välja mat från en meny, få den serverad när de vill och så som det passar dem. Måltiden ska vara en positiv upplevelse för patienterna. Kan du berätta litet mer kring detta koncept och ange de viktigaste punkterna som gör att det skiljer ut sig från andra måltidsmodeller?
– Vi anser att vår viktigaste uppgift är att skapa matlust hos patienter och utifrån synen på patienterna som matgäster. Maten ska smaka gott och se god ut, måltiden ska vara en stund att se fram emot. Vi erbjuder en bred meny med rätter som är lagade från grunden med noggrant utvalda råvaror. Patienternas behov och önskemål står i centrum. Patienten får själv välja vad hon eller han vill äta och välja mellan tre huvudingredienser, tillbehör, grönsaker och dessert. Maten serveras sedan på tallrik vid den tidpunkt patienten önskar, på rummet eller vid den gemensamma matplatsen.
Hur viktig är den offentliga marknaden för Fazer Food Services? Kan ni ange andel av totala marknadsandelar?
– Den offentliga marknaden är jätteviktig för oss och vi förväntar oss att denna del av marknaden kommer att växa med tanke på att nästan 75 procent av offentlig matmarknad fortsatt drivs av kommun och landsting.
– Vi tycker även det är spännande då offentlig sektor har stor möjlighet att påverka den övriga marknaden, driva utvecklingen i branschen och påverka mathållningens i Sverige. Ungefär hälften del av vår verksamhet är i offentlig sektor.
Vad finns i övrigt att tillägga kring detta?
– Vi vill att maten ska få ta större plats i hälso- och sjukvården. När man är sjuk har maten stor betydelse för både välbefinnande och tillfriskande. Genom valfrihet, genuint mathantverk och goda smaker hoppas vi kunna bidra. Vi har bidragit till att göra stora lyft inom skolmaten och arbetar för att göra detsamma inom hälso- och sjukhussektorn.