Högskolor måste bli affärsmässiga
Svenska högskolor och universitet ställs inför nya krav på finansiering, menar revisionsföretaget Deloitte som har publicerat en rapport om de nya ekonomiska förutsättningarna.
Under de senaste åren har den högre utbildningen i Sverige och i hela västvärlden ställts inför allt högre krav på besparingar. Hårdare nationella budgetar har minskat möjligheterna till finansiering samtidigt som kraven på effektivitet blir tydligare. Studenterna blir hänvisade till administrativ självbetjäning, ny teknik skjuts på framtiden och lärarna får ett större antal elever i sina grupper.
Mitt bland dessa krympande resurser och med den ökande efterfrågan är det tydligt att universiteten och högskolorna måste lära sig att bli mer affärsmässiga.
Rapporten från Deloitte, Making the grade, tar upp områden som visar hur högskolorna och universiteten inte bara kan överleva utan också återuppfinna sig själva för att med kraft kunna möta de nya ekonomiska förutsättningarna.
– För att lyckas i framtiden måste högskolorna grundligt se över sina organisationer. De måste bedöma hur väl de akademiska och icke-akademiska funktionerna fungerar tillsammans, kalibern på sina studenterbjudanden, förmågan att locka de bästa studenterna och lärarna, och styrkan i system och processer. I slutänden kommer vinnarna vara de som kan stödja sitt beslutsfattande med den starkaste affärsmodellen, menar Christina Dorfhuber, från amerikanska Deloitte.